FødevareWatch

Juice-kæde springer med på kyllinge-udfasning

De 312 Joe & The Juice-barer skal i fremtiden ikke servere kylling fra de kritiserede hurtigtvoksende racer. Kæden er den seneste af efterhånden mange kæder til at indlede en udfasning.

Foto: Mikkel Berg Pedersen/ERH

Endnu en kæde springer på standarden European Chicken Commitment, og dermed skat det i fremtiden være slut med turbokyllinger i Joe & The Juice.

Det meddeler Anima i en pressemeddelelse.

Med udmeldingen tilslutter Joe & The Juice sig den efterhånden ret lange liste af kæder, der ikke længere vil have hurtigvoksende kyllinger i disken og i retterne.

Tidligere har 7-Eleven, Espresso House og Café Vivaldi samt supermarkedskæderne Lidl og Aldi droppet kyllingerne, der primært er at racen Ross 308. I alt har 15 forskellige kæder indledt et skifte væk fra de såkaldte turbokyllinger, og det har samlet betydning for indkøbet af 12 millioner kyllinger om året.

Af meddelelsen fremgår det, at udfasningen senest vil være gennemført i 2023, dog med den undtagelse at deadline for de amerikanske juice-barer først er i 2024.

"Vi vil desuden bestræbe os på at begynde vores implementering i samarbejde med vores leverandør allerede i 2021, hvis alle omstændigheder tillader det," udtaler Thomas Noroxe, personalechef i Joe & The Juice.

Udmeldingen får effekt for indkøbet af 150.000 kyllinger om året, og ifølge Anima vil det med afsæt i, at Joe & The Juice har 312 barer over det meste af kloden få betydning uden for de danske grænser.

"Joe & The Juice udmærker sig ved at fremlægge en global politik, der potentielt kan puste til gløderne for bedre kyllingeliv i lande, der historisk ikke har haft så stort fokus på dyrevelfærd," siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef i Anima.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier