HKScan Danmark tjener penge for første gang siden 2012

Efter flere år med underskud har HKScan Danmark, der ejer kyllingebrandet Rose, formået at vende skuden. Ejerkoncernen investerer derfor et tocifret millionbeløb i den danske forretning. "Vores ejere har igen tillid til os," siger direktøren.
Foto: Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian

Kyllingeproducenten HKScan Danmark har kæmpet længe og kan nu omsider notere sig et overskud.

Virksomheden har formået at forbedre sin indtjening markant og lander dermed et overskud i første halvår af 2020, viser et nyt regnskab.

Det er første gang i otte år, at HKScan Danmark tjener penge.

"Vi har arbejdet på det her i rigtig lang tid og har rykket os frem efter planen. Nu ser det endelig ud til, at planen virker, og vi er tilfredse med udviklingen. Men vi har selvfølgelig stadig endnu mere arbejde foran os," siger Jukka Nikkinen, adm. direktør for HKScan Danmark.

Den danske forretning, der ejer kyllingebrandet Rose, kommer ud af første halvår med et positivt ebit-resultat på 6 mio. kr. mod et underskud på 65 mio. kr. i 2018. Det viser regnskabet for den finske moderkoncern HKScan.

Fornyet tiltro udløser nye investeringer

Takket være den positive udvikling har ejerkoncernen også fornyet tiltro til den danske forretning, forklarer Jukka Nikkinen. I koncernregnskabet bliver Danmark da også fremhævet som et marked, der har udviklet sig særligt "stærkt."

"Vores ejere har igen tillid til os, så vi har sat gang i flere investeringsprojekter," siger Jukka Nikkinen.

I juni 2019 igangsatte HKScan en fornyelse af slagteriet i Vinderup, mens kapaciteten bliver udvidet ved produktionen i Skovsgaard.

For to uger siden godkendte bestyrelsen endnu en udvidelse i Skovsgaard til produktion af tilberedt og spiseklar kylling til eksempelvis salat.

Investeringerne i Danmark beløber sig til samlet 40-50 mio. kr., oplyser direktøren.

"Forbrugerne bevæger sig i retning af mere convenience og fersk kylling. Vi tror også på, at danske forbrugere fortsat vil sætte pris på dansk kylling. Der er derfor masser af muligheder," siger Jukka Nikkinen, der også har som mål at ramme sorte tal for hele 2020.

Omsætningen vokser tocifret

I første halvår af 2020 vokser omsætningen i Danmark desuden 27 pct. til 693 mio. kr.

Omtrent halvdelen af væksten stammer dog fra salg, der internt er rykket fra Sverige til Danmark.

Derudover har især salget af fersk kylling trukket selskabet frem. Salget af fersk kylling til dagligvarehandlen er vokset 60 pct. i første halvår sammenlignet med sidste år.

Fremgangen i detail opvejede samtidig tabet i salget til foodservicesektoren, der under krisen har været lukket ned.

"Vi har haft to hovedmål under coronakrisen: Vores medarbejderes sikkerhed og service overfor kunderne i form af leveringssikkerhed. Det er to fundamentale mål, som vi har fulgt, og så har tallene fulgt efter," forklarer Jukka Nikkinen, der har omkring 600 kolleger i Danmark.

"Jeg er meget stolt over, hvordan medarbejdere har håndteret krisen," tilføjer han.

De kommende år venter direktøren samtidig, at væksten vil fortsætte.

"Vi står på et godt fundament til fortsat at vokse, og markedet som helhed vokser også for tiden," siger Jukka Nikkinen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter