FødevareWatch

Sticks'n'Sushi har tabt 100 millioner kroner under krisen

Den danske sushikæde Sticks'n'Sushi har mistet en stor del af sin forretning under krisen. Nu genåbner de sidste af kædens 22 restauranter, og ved den vigtige genåbning i London lørdag har knap 2000 booket bord.

Sticks'n'Sushi har eksisteret siden 1994. I dag driver kæden 22 restauranter. Foto: Finn Frandsen

Den kapitalfondsejede sushikæde Sticks'n'Sushi har under krisen fået smadret sin forretning i især Storbritannien, hvor selskabet driver ni restauranter.

"Vi har tabt omkring 100 mio. kr. på toplinjen, hvoraf to tredjedele af tabet kommer fra London. London har været meget hårdere ramt af krisen end Danmark," siger Andreas Karlsson, adm. direktør i Sticks'n'Sushi, der senest omsatte for 539 mio. kr. i 2018/19.

Med et tab på omkring 100 mio. kr. er knap en femtedel af hele årets omsætning dermed gået tabt. I foråret var virksomheden ellers på vej mod at blive profitabel efter fire år i træk med underskud, men nu venter direktøren et større underskud end nogensinde før.

Det har været meget, meget hårdt. Alting kollapsede. Men tabt er tabt. Vi kan kun kigge frem.

Andreas Karlsson, adm. direktør, Sticks'n'Sushi

Krisen har nemlig tvunget kæden til at holde sine restauranter lukket, så kæden på tværs af alle restauranter er gået glip af samlet 900 handelsdage.

"Det har været meget, meget hårdt. Alting kollapsede. Men tabt er tabt. Vi kan kun kigge frem og glæde os til at komme tilbage på vores fødder igen efter krisen," siger Andreas Karlsson.

2000 reservationer i London på én dag

Lørdag genåbner restauranterne i London for siddende gæster, så alle kædens 22 spisesteder igen er helt åbne.

"Jeg er i London nu, og mange restauranter herovre er ikke klar til at genåbne i morgen. Men vi er klar, og vi har næsten 2000 reservationer alene i morgen. Det bliver helt vildt, men også en bekymring, for vi skal være virkelig forsigtige, så vi er sikre på at overholde alle regler," siger Andreas Karlsson.

Sticks'n'Sushi har gennem perioden været velforberedt i Storbritannien, da selskabet allerede har prøvet både nedlukning og genåbning i Danmark, der var et af de første lande til at lukke ned.

I Tyskland driver Sticks'n'Sushi en enkelt restaurant i Berlin. Egentlig havde ledelsen planer om at ekspandere yderligere, men planerne er blev udskudt på grund af krisen.

Vi har stadig planer om at åbne flere restauranter i Berlin. Vi håber, at vi kan finde den rette lokation i Berlin i halen på krisen.

Andreas Karlsson, adm. direktør, Sticks'n'Sushi

Virksomheden har netop fået tilført 30 mio. kr. fra ejerkredsen, hvor hovedaktionæren er kapitalfonden Maj Invest. Pengene skal blandt andet bruges til at sikre, at virksomheden kommer tilbage på rette spor, og at der er råd til netop tysk ekspansion.

"Vi har stadig planer om at åbne flere restauranter i Berlin. Vi håber, at vi kan finde den rette lokation i Berlin i halen på krisen og derefter presse på for at finde endnu en lokation," siger Andreas Karlsson, der forventer at slå dørene op for en ny forretning i Berlin i første halvår af 2021.

I Danmark har alle 12 restauranter været åbne siden 17. maj, og her er gæsterne allerede kommet tilbage, ifølge Andreas Karlsson.

"Men jeg mangler turisterne i København, selvom vores loyale kunder aldrig forlod os," siger han.

Ingen fyringer

Lige nu bliver Sticks'n'Sushi udover rejserestriktioner stadig bremset af afstandskrav mv., der forhindrer restauranterne i at udnytte deres kapacitet til fulde.

"Vi håber at komme stærkt tilbage, og vi optimerer, så meget vi kan. Men det hele er så uforudsigeligt, så vores planer kan være anderledes om en uge," siger Andreas Karlsson.

Sticks'n'Sushi har ikke fyret nogen af sine 588 danske medarbejdere som konsekvens af krisen, men har vinket farvel til nogle ansatte ved naturlig afgang i forbindelse med eksempelvis studiestart.

Generelt har Andreas Karlsson været positivt overrasket over, hvor loyale medarbejderne har været under krisen – også dem, der har været sendt hjem: I Danmark har 303 medarbejdere været hjemsendt med lønkompensation.

"Flere medarbejdere har kontaktet os for at få opdateringer på forretningen og har virkelig været engagerede, selvom de har været hjemsendt. Det gør mig stolt som leder i sådan en udfordrende tid," siger Andreas Karlsson.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier