Rådgivere: Brug krisen til at søge nye markeder

Fødevarevirksomheder, som er ramt af coronakrisen, gør klogt i at opsøge nye markeder eller på anden måde gentænke deres strategi og finde nye veje frem. Det mener i hvert fald to rådgivere, som med støtte fra Industriens Fond forsøger at hjælpe 12 fødevarevirksomheder i gang.
Skagenfood hives frem som et godt eksempel på, hvordan det giver mening at tænke i nye baner, når man skal igennem en krise som coronaen, mener to rådgivere bag Boosting Business. | Foto: MIE BRINKMANN/POLFOTO/ARKIV
Skagenfood hives frem som et godt eksempel på, hvordan det giver mening at tænke i nye baner, når man skal igennem en krise som coronaen, mener to rådgivere bag Boosting Business. | Foto: MIE BRINKMANN/POLFOTO/ARKIV

Efter corona-nedlukningen af Danmark og eksportmarkederne er mange virksomheder nødt til at opsøge helt nye markeder og være mere innovative end før.

Det er med den grundparole, at rådgiverne Jette Ditlev og Malene Aaris skal hjælpe 15 mindre og mellemstore virksomheder med at komme gennem krisen i et projekt kaldet Boosting Business.

Det fremgår af en meddelelse sendt til FødevareWatch.

Indtil videre er 13 virksomheder tilkyttet projektet, der bliver støttet med midler fra Industriens Fond. Heraf kommer de 12 fra fødevarebranchen, som under corona-krisen har været mødt af store forandringer.

Malene Aaris, der har mange års erfaring med forretningsudvikling og grundlagt eksportnetværket Bio Aus Dänemark, frygter lidt, at der bliver trykket på sparekanppen for mange steder i den kommende tid.

"Gør de det, er jeg bange for, at det kan blive meget stille for dem i løbet af nogle måneder. I stedet skal de foretage de investeringer, der skal til for at bringe dem videre," mener hun.

I stedet bruger hun virksomheder som Nemlig.com og Skagenfood som forbilleder, når hun skal forklare, hvordan den giver mening at tænke i nye baner under og efter krisen.

"For dem, som ikke kom så hurtigt med på en ny vogn, gælder det nu om at finde deres uudnyttede potentialer. Det kan f.eks. være eget online salg, afsøgning af nye eksportmarkeder eller opstart af en ny produktionslinje," siger hun.

Den anden rågiver i form af Jette Ditlev, der har mange års erfaring med ledelse og strategisk udvikling, pointerer, at virksomhederne i den nuværende situation er nødt til at tage strategiske beslutninger og afsøge helt nye muligheder, som de ikke har overvejet før.

"Og det er man nødt til at få ekstern sparring til. Der skal faciliteres en proces, hvor man ser de muligheder, som man ikke ser, når man er sin vante verden," siger hun.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også