Sønderjyde blev iværksætter som 21-årig: Nu vil han skabe milliardvirksomhed

Under radaren har Anders Peter Christensen stablet en convenienceforretning på benene, som i dag leverer til over 6000 butikker i Norden med kunder som Dagrofa, Coop, Salling Group og Reitangruppen.
Anders Peter Christensen står i spidsen for Tasteful Foods, som han etablerede i 2014. | Foto: PR/Tasteful Foods
Anders Peter Christensen står i spidsen for Tasteful Foods, som han etablerede i 2014. | Foto: PR/Tasteful Foods

"Vi har jo egentlig forsøgt at gå lidt stille med dørene," begynder 49-årige Anders Peter Christensen.

Han læner sig tilbage i stolen her i mødelokalet ved kontorfællesskabet Noho i Kødbyen, København, og sidder lidt afventende, før han fortsætter:

"Men jeg tænkte nok, at vi ville blive opdaget før eller siden, og at den ikke ville gå ret meget længere."

Anders Peter Christensen har ladet sig overtale til at give sit første interview om sin virksomhed Tasteful Foods, der i dag sælger conveniencevarer via mere end 6000 butikker i Norden.

Forretningen har siden opstarten for seks år siden vokset med tocifrede vækstrater, og i dag opererer virksomheden i Danmark, Norge, Sverige og Finland. Her sælger convenienceselskabet varer som lasagne, butter chicken, supper, friske wraps og sandwich til detailgiganter som Salling Group, Coop, ICA, Dagrofa og Reitangruppen. Men Anders Peter Christensens egen historik som entreprenør rækker langt længere tilbage.

Iværksætter som 21-årig

Anders Peter Christensen begav sig ud på sit første forretningseventyr som 21-årig, hvor han drog til hovedstaden og åbnede sin første restaurant tilbage i 1992.

"Jeg havde overhovedet ingen kvalifikationer for at starte restaurant; jeg havde gået på handelsskolen og solgt reklamer på Eurosport – det var learning by doing," siger han.

Én restaurant blev til flere, og i 1998 åbnede han en sushirestaurant i Københavns Gothersgade, som skulle vise sig at have afgørende betydning for hans karriere. Han fik ideen på en jordomrejse, hvor han smagte sushi for første gang i Californien.

"Det ville jeg gerne lave i Danmark. Jeg fandt nogle japanske sushikokke, som boede og arbejdede i Californien og importerede dem til København, da jeg startede Sushitarian-restauranten. Det blev en publikumsucces – men sushi var stadig meget elitært på det tidspunkt."

Startede med et gammelt kaviarpakkeri

På besøg i London og New York opdagede Anders Peter Christensen, at sushi i bakker var populært i dagligvarebutikkerne. Derfor kontaktede han de danske supermarkedskæder, så sushi kunne blive allemandseje i Danmark. Og det lykkedes. I 2001 begyndte han at sælge de mundrette bidder med ris og rå fisk til detailhandlen.

"Jeg startede en lille produktion i et gammelt kaviarpakkeri i Nordhavn med to medarbejdere, som vi solgte i 10-20 københavnske supermarkeder. Det greb om sig og blev større, og vi flyttede ned i et industriområde i Greve med en fabrik," siger Anders Peter Christensen.

I 2009 solgte han sin tredjedel af forretningen til en tysk distributør Deutsche See for 11 mio. kr., ifølge regnskabet fra dengang. Efterfølgende var han direktør i nogle år, men det fungerede ikke rigtigt.

"Jeg er iværksætter og trives dårligt med at være ansat, så jeg startede fuldstændigt forfra igen," siger Anders Peter Christensen.

For ham var det naturligt at fortsætte ned ad conveniencesporet, og det blev startskuddet til etableringen af Tasteful Foods i marts 2014.

"Jeg kunne se, at convenience var en trend. Efterspørgslen vil fortsætte med at stige, for forbrugerne gider ikke at bruge ret meget tid på at lave mad. Omsætningen i dagligvarehandlen står stille, mens restaurationsbranchen brager derudad. Derfor har detailhandlen brug for nogle gode løsninger," forklarer Anders Peter Christensen.

Undgå at blive fordyrende mellemled

Holdet bag Tasteful Foods, der tæller syv fuldtidsansatte, spotter conveniencetrends i butikker rundt omkring i Europa og finder derefter europæiske producenter, der er specialiserede i det pågældende produkt, eksempelvis supper eller tærter. Herefter tilpasser parterne produktet til det skandinaviske marked, mens Tasteful Foods designer emballagen og til sidst distribuerer produktet videre til kunden.

"Vi skal passe på, at vi ikke bliver et fordyrende mellemled, så indkøbere sidder i kæderne og tænker: 'Hvorfor skal jeg handle med dem, jeg kan lige så godt købe hos producenten direkte.' Derfor er vi meget opmærksomme på at putte værdi ind i produktet," siger Anders Peter Christensen.

Tasteful Foods udvider konstant sit sortiment af convenienceprodukter, som bliver solgt videre til en voksende kundeskare i hele Norden.

"Vores primær konkurrent er restaurationsbranchen, som vi har til fælles med vores kunder i detailbranchen. Derfor har vi en fælles interesse i at udkonkurrere restaurationsbranchen," siger iværksætteren.

Foretagendet har hidtil vist sig at være en god idé. Tasteful Foods' overskud voksede 68 pct. i 2019 til et resultat efter skat på 2,6 mio. kr. med en bruttofortjeneste på knap 9 mio. kr.

"Vi er en lavmargin virksomhed, og det er begrænset, hvor mange procent vi kan tage i avance. Jo mere volumen, des billigere og mere effektive kan vi blive, så volumen er helt klart vores ven," fortæller han.

Og større skal det blive, for Anders Peter Christensen er kun lige begyndt.

Pisket til at levere overskud

Tasteful Foods leverede sine første varer til den danske detailhandel blot tre måneder efter opstart, og sådan har det været muligt for virksomheden at have sorte tal på bundlinjen siden start i 2014, hvor selskabet desuden udvidede til Sverige.

"Indtil nu har vi mere eller mindre fordoblet forretningen hvert andet år, og ambitionen er at blive ved at fordoble," siger Anders Peter Christensen og fortsætter:

"Det bliver selvfølgelig sværere og sværere, jo større tallene bliver, men vi får også mulighed for at investere mere i det nu. Efterhånden som vi sælger og tjener mere, tør jeg også træde mere på speederen og investere i arbejdskraft til at tale med kunder og producenter og kigge efter produkter i markedet."

Han vil dog på ingen måde gå på kompromis med bundlinjen, for han vil beholde kontrollen over virksomheden, som han ejer fuldstændigt, mens profitabiliteten samtidig sender et vigtigt signal til omverdenen.

"Vi skal vokse kontrolleret. Det er super vigtigt for os, at vi er kreditværdige, så producenterne gerne vil handle med os. Derfor er vi pisket til at levere gode resultater, også på bundlinjen," siger Anders Peter Christensen.

Vil ramme milliarden

I slutningen af 2018 gik virksomheden ind i Finland og Norge, og fremtidens vækst skal komme ved at udvide antallet af kunder og sortimentet, der i dag består af private label og tre egne mærker: Food Collective, Grönt og Tasteful.

"Vi er rundt regnet 25 millioner mennesker i Norden, og vi spiser alle sammen mindst to måltider om dagen, hvilket giver os 50 millioner salgsmuligheder dagligt. Vores muligheder er endeløse," siger Anders Peter Christensen.

Som selvstændig har han hele tiden forsøgt at leve efter ordsproget "den, der lever stille, lever godt". Men når det kommer til virksomhedens fremtid, kan han ikke lade være med at tale med store ord. Han har en ambiton om, at virksomheden skal vokse sig til at blive den foretrukne partner for den nordiske dagligvarehandel indenfor convenience.

"Jeg kunne da godt tænke mig, at det blev en milliardvirksomhed – at vi kommer til at omsætte for mere end en milliard. Og det tror jeg også, vi kan komme til."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter