Amerikansk madplatform er åben for salg af selskab

Amerikanske Grubhub, der står bag en platform til madudbringning, er åben for salg af selskabet, skriver The Wall Street Journal. Overvejelserne kommer efter en periode, hvor konkurrencen på markedet er intensiveret.
Foto: Richard Drew/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Richard Drew/AP/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Amerikanske Grubhub, som driver en mobil platform til madudbringning fra restauranter i både USA og Storbritannien, har reelt sat sig selv til salg, skriver The Wall Street Journal onsdag med henvisning til unavngivne kilder med kendskab til sagen.

Aktien har straks reageret positivt og er røget i vejret med 13,6 pct.

Koncernen gennemfører således, ifølge avisen, strategiske overvejelser, som inkluderer muligheden for et frasalg såvel som opkøb, ligesom selskabet forbereder sig på, at en aktivistisk investor eventuelt køber op i aktien.

Overvejelserne kommer efter en periode med øget konkurrence på området, hvilket har resulteret i en svag udvikling i aktiekursen. Markedsværdien af Grubhub er faldet fra sin top i mere end 13 mia. dollar til nu omkring 4,5 mia. dollar.

Overvejelserne er i de tidlige faser, erfarer The Wall Street Journal, men Grubhub har henvendt sig til finansielle rådgivere for at få hjælp til processen.

I Europa er en konsolidering i branchen også undervejs. Her er der budkamp om Just Eat, hvor hollandske Takeaway.com lige nu har et bud, som er højere end kapitalfonden Prosus'.

I USA stiger flere af konkurrenterne og Grubhubs peers på området også på nyheden. Uber vinder 4,5 pct., mens Lyft stiger 3,0 pct., og Yelp vinder 2,3 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også