Det er langt fra kun blandt de gulerods- og ægkøbende danskere, at økologiens gennemslagskraft vokser.
I Arla Pro, der blandt andet leverer økologiske mejeriprodukter til storkøkkener, har man oplevet en markant vækst i de seneste fem år, og salget af økologiske mejeriprodukter til profesionelle køkkener er samlet steget med 82 pct. fra 2013 til 2018, viser tal fra Danmarks Statistik.
Salget af økologiske mejeriprodukter til storkøkkener er ifølge Danmarks Statistik steget fra 398 mio. kr. i 2013 til anslået 726 mio. kr. i 2018, fremgik det af en statistik udgivet i september.
"Vi kan mærke hos vores kunder, at økologi er mere populært end nogensinde før. Den tendens forventer vi vil fortsætte de næste år, og netop derfor prioriterer vi at have et bredt udvalg af økologiske alternativer. Det er nemlig et vigtigt fokus for os at hjælpe storkøkkenerne til at bruge mere økologi," udtaler Jesper Vanghøj, marketingansvarlig i Arla Pro.
Salget af økologiske mejerivarer til foodservice-sektoren udgjorde samlet 31 pct. af det samlede økologiske salg til sektoren i 2017 og 2018, hedder det i tallene fra Danmarks Statistik.
Det økologiske foodservice-salg vokser fortsat markant