I USA er kalorietal på menukort fra større kæder lovpligtig. Nu viser en undersøgelse foretaget af amerikanske forskere, at den ekstra information gør, at forbrugere køber mindre.
Det skriver DR.
I forsøget overvågede forskerne knap 50 millioner restaurantbesøg fordel på 104 forskellige fastfoodsteder i Louisiana, Texas og Mississippi, fra kalorieinformationen blev introduceret i april 2015 til april 2018. I gennemsnit valgte kunderne menuer med 60 kalorier mindre efter at tiltaget trådte i kraft.
Det overrasker ikke Pelle Guldborg Hansen, lektor på Roskilde Universitet med speciale i ’nudging’, at tiltaget har en effekt:
"Jeg ville endda forvente, at resultatet kunne være endnu mere markant i for eksempel Danmark, end det er i sydstaterne, for herhjemme er flere motiveret til at reducere deres kalorieindtag," siger han til DR.
I længden holder effekten dog ikke ifølge forskerne. Efter et år var det gennemsnitlige køb igen oppe på samme antal kalorier, som før kalorietallene kom på menuen.