(Opdateret 21. oktober: Af første version fremgik det, at 23 pct. af danskerne betegner sig selv som fleksitarere. De 23 pct. inkluderer også de personer, der har valgt at droppe køddet 1-2 dage om ugen.)
Alt imens forbruget af fersk kød er faldet med 5 pct. fra 2015 til 2018, opgjort i kroner pr. kunde, er tendensen den stik modsatte, når det kommer til varer, der henvender sig til fleksitarer, vegetarer og veganere.
Ifølge Børsen er antallet af danskere, der betragter sig selv som fleksitarer eller har indført 1-2 kødfrie dage om ugen vokset, så det nu er 23 pct., mens forbruget af varer som plantefars, linsebøffer og andre forarbejdede fødevarer uden kød er tredoblet fra 2012 til 2019. Det viser tal fra Coop Analyse.
Udover at sætte sit præg på varerne i detailhandlen mærker man også en øget interesse på foodserviceområdet.
"For få år siden ville tanken om en vegetar-dag på jobbet nok have udløst oprør, men i dag er det et krav til alle professionelle køkkener og kokke, at de virkelig ved og kan noget med grønne råvarer," siger Jesper Uggerhøj, direktør i Løgismose Meyers, der udover at fremstille varer til detailhandlen også driver et større antal kantiner.
Landets største svampeproducent har gang i vild forvandling Kamp i køledisken: Mindre plantefirma føler sig skubbet ud af store producenter København og Aarhus Kommune skærer i kødforbrug Løgismose Meyers køber kantinekæde