Naturli har over 225.000 følgere: "Vi er dybt afhængige af deres indspark"

Hver måned får Naturli omkring 10.000 henvendelser fra forbrugerne, som bliver besvaret hver og en. De bliver inddraget aktivt i processer fra produktudvikling til markedsføring, hvilket kan være med til at skabe hype om produkterne. "I stedet for at købe dyre analyser spørger vi forbrugerne," lyder det.
Foto: Anine Holmelund Frandsen/Watch Medier
Foto: Anine Holmelund Frandsen/Watch Medier

Den plantebaserede fødevareproducent Naturli Foods har opbygget en solid følgeskare gennem sociale medier som især Facebook og Instagram. Her har virksomheden samlet over 225.000 følgere på de sociale medier globalt.

Hver måned får virksomheden cirka 10.000 henvendelser med spørgsmål, feedback eller kommentarer, og Naturli gør en stor dyd ud af at svare alle personligt.

"Vores følgere skal være med på rejsen. De er med i dialogen om, hvad vores produkter skal hedde, eller hvilke ingredienser de skal indeholde," siger Michael Pilgaard, marketingdirektør i Naturli.

Han nævner udviklingen af Smørbar, et vegansk alternativ til smør, hvor Naturli ad flere omgange lagde opslag op på Facebook for at høre følgernes forslag og ønsker til eksempelvis opskrift, design og prisleje for det nye produkt.

"I løbet af fire-fem dage laver vi forskellige posts, og vi får 4800 besvarelser. Og det er ikke kortfattede svar som 'flot', 'nej' eller 'grimt'. Det er lange sætninger og begrundelser, og sådan bygger vi en fantastisk idébank," forklarer Michael Pilgaard og fortsætter:

"I stedet for at købe dyre analyser spørger vi forbrugerne."

Vil skabe hype

Udover nye ideer har inddragelsen af forbrugerne en anden afgørende virkning:

"Lidt ligesom Apple vil vi gerne skabe en hype om produktet, inden det kommer i markedet. Det kan vi kun gøre, hvis forbrugerne er med, så produktet bliver efterspurgt, allerede inden det lander i butikken. Det giver os også et forspring, når vi skal sælge produkterne ind til kæderne," siger Michael Pilgaard.

På den måde bliver forbrugeren en slags dommer over for alt, Naturli begiver sig ud i.

"Vi er dybt afhængige af deres indspark, forslag og engagement. Samtidig får de ting at vide før alle andre, fordi de er med i bevægelsen," siger Michael Pilgaard med henvisning til Plantebevægelsen, som er Naturlis påfund på sociale medier.

Selvom Plantebevægelsen kan lyde som en græsrodsbevægelse, lægger Naturli ikke skjul på, at det er et kommercielt foretagende, ifølge direktøren.

En tur i mediemøllen

Naturli ønsker desuden at være en synlig spiller i klimadebatten. Derfor er det vigtigt, at selskabet er hurtig til at gribe aktuelle dagsordener, påpeger direktøren.

"Vi tapper ind i, hvad der sker dag til dag, så vi skal være agile. Der kan opstå en pølsegate i EU, hvor du kan løfte dit brand ind i debatten på troværdig vis," siger Michael Pilgaard med reference til nyheden i april om, at EU vil forbyde kød-ord blandt plantebaserede produkter.

I sådanne situationer bliver Naturlis adm. direktør Henrik Lund sendt en tur i mediemøllen, og sådan fik Naturli en god rum sendetid på nationalt tv.

Et andet eksempel er, da Pia Kjærsgaard i en omtalt video fra maj brugte ordet "klimatosser", og Naturli reagerede sarkastisk ved at smide et fjollebillede på Facebook, som gik viralt med flere tusinde "synes godt om."

Kom i gang

Naturli har opbygget sin følgeskare i takt med, at produktporteføljen er blevet større, så der har været mere at tale om.

Hvis man som virksomhed endnu ikke er aktiv på sociale medier og har svært ved at overskue at komme i gang, kan man starte med at se, hvor og hvad der i forvejen bliver skrevet om ens produkter, lyder rådet fra Katrine Lovmand, der er en del af det digitale team hos Naturli.

"Forbrugerorienterede produkter egner sig bedst til sociale medier. Alle snakker om fødevarer, så der bliver garanteret snakket om ens produkter. I første omgang handler det bare om at gå ind i den dialog for at komme i gang," foreslår Katrine Lovmand.

Naturli har desuden taget skridtet videre på sociale kanaler ved at bruge bloggere og influentere, primært yngre kvinder; nogle bliver betalt, andre får tilsendt varer i håb om omtale.

Når man betaler brugere for at promovere produkterne, er det vigtigt at briefe brugerne ordentligt, forklarer Simone Marker, der er ansvarlig for sociale medier hos Naturli.

"Den største fejl, du kan lave, er at tro, at influentere bare er en reklamesøjle," siger Simone Marker og uddyber:

"Det er vigtigt, at brandet og influenteren kan spejle sig i hinanden, så følgerne kan stole på, at vedkommende selv ville købe produktet. Troværdigheden skal være det bindende led, for ellers bliver det bare som en reklame, folk ikke tager ind. Influentere skal fungere som ambassadører for produkterne," siger hun.

Derfor skal man som virksomhed sørge for, at influenterne eksempelvis ved, hvad produktet går ud på og kan svare på spørgsmål om miljøbelastning, ingredienser eller lignende, i tilfælde af at følgerne spørger ind til det.

Naturli-direktør: "Vi er lidt det sorte får i Orkla"

Naturli-chef drømmer om børsnotering

Casper Christensen investerer i måltidskassevirksomhed

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter