Coop i top 3 over bæredygtige danske virksomheder

I en ny befolkningsundersøgelse placerer danskere under 40 år større ansvar hos virksomhederne end hos politikerne, når det gælder den bæredygtige omstilling af samfundet. På listen over de mest bæredygtige virksomheder finder man Coop, Arla og Carlsberg blandt de øverste 10.
Foto: Mik Eskestad
Foto: Mik Eskestad

I forbindelse med udskrivelsen af folketingsvalget har kommunikationsbureaet Advice udgivet Bæredygtighedsbarometer 2019.

Her fremgår det, at særligt yngre danskere under 40 år i højere grad kigger i virksomhedernes retning end politikernes, når det handler om at sikre en bæredygtig udvikling.

"Tidligere forventede vi, at politikerne løste samfundsproblemerne, men nu placerer vi et meget større ansvar hos virksomhederne. Det hænger sammen med en generel, politisk tillidskrise, men det kan også forklares med, at virksomhederne de senere år har vist en langt større handlekraft på eksempelvis det grønne område," udtaler Martin Vith Ankerstjerne, direktør i kommunikationsbureauet, i en pressemeddelelse.

Advice har i forbindelse med undersøgelsen fået de adspurgte til at nævne de op til tre danske virksomheder, som de mener gør noget for en bæredygtig udvikling.

Her svarer 17,3 pct. Vestas, mens 12,7 pct. Ørsted. På listen over de oftest nævnte danske virksomheder kommer efterfølgende Coop med 12,5 pct. på en plads som nummer tre, mens Arla Foods på 8,4 pct. følger efter på en fjerdeplads. Herefter kommer Novo Nordisk, Danfoss, Lego, Grundfos og A.P. Møller-Mærsk, inden man på listens 10. plads finder Carlsberg med 3,3 pct.

"Ansvarlighed er en del af den måde, vi driver forretning på, og det vil det også være i fremtiden, hvor vi også vil fortsætte med at påvirke vores leverandører, forbrugerne og politikerne til at træffe mere bæredygtige valg og beslutninger. Men vi venter ikke på politikerne. Alle virksomheder er en del af samfundet, og derfor skal virksomheder også være en del af løsningen på de samfundsudfordringer, vi står overfor," udtaler Signe D. Frese, CSR-direktør i Coop, i pressemeddelelsen.

Dagligvarekæder fjerner skjulte buræg fra egne varer

Dansk selskab bag spirende blyant lancerer ske med indbygget te

Coop løber med den grønne pokal - men en udfordrer nærmer sig

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også