FødevareWatch

Fødevarestyrelsen planlægger 18 kontrolkampagner i 2019

Vildledende markedsføring, kræftfremkaldende stoffer og hygiejne står højt på agendagen i Fødevarestyrelsen, som i 2019 har planer om at gennemføre 18 kontrolkampagner.

Med særligt fokus på vildledende markedsføring, kræftfremkaldende stoffer og hygiejne vil Fødevarestyrelsen i år gennemføre 18 kontrolkampagner, som skal sikre, at der er styr på fødevaresikkerheden, og at danskerne trygt kan spise mad, som de køber ude fra.

Det skriver Miljø- og Fødevareministeriet i en meddelelse.

"Som forbrugere skal vi kunne stole på, at virksomhederne ikke vildleder, og at de har styr på hygiejnen og fødevaresikkerheden. Derfor er det vigtigt, at Fødevarestyrelsen hvert år udvælger en række områder til ekstra grundig kontrol, så vi kommer hele vejen rundt. Det er med til at sikre, at forbrugerne kan have ro i maven, når de lægger varer i indkøbskurven eller vælger fra menukortet," udtaler miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.

Blandt andet er de mobile gadesælgere valgt ud til en kontrolkampagne, hvor Fødevarestyrelsen vil gøre mere for at kontrollere, om de er registreret og følger regler om bl.a. hygiejne og sporbarhed af fødevarer.

I en anden af de 18 kampagner vil styrelsen se på, om der i restauranternes retter er de råvarer, som fremgår af menukortet.

Fødevarestyrelsen laver i alt ca. 4500 kontrolbesøg i forbindelse med kampagnerne og vejledning over telefonen til mere end 2000 virksomheder oplyser ministeriet.

Danmark fastholdt økologisk førertrøje i marked der voksede med 8,7 procent

Danskerne foretrækker fersk dansk kylling, men foodservicesektoren vælger frossen kylling fra Thailand

Undersøgelse: Mere end fire af fem brød er fejlmærket i Norge

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier