At måle på antallet af reaktioner og delinger står den vestjyske kødkvægsproducent Allan Kamp langt fra alene med holdningen om, at man i Coop bør fokusere mere på salg af dansk oksekød.
Ifølge Landbrugsavisen.dk har landmanden i sit opslag på Coops Facebook-side stillet spørgsmålstegn ved, hvorfor detailkoncernerne importerer og markedsfører internationalt kød, når man i stedet kunne løfte salget af dansk oksekød.
"Det samme gør sig gældende i Rema 1000 og Netto. Men hos Coop irriterer det mig også, at de fremhæver australsk og sydamerikansk oksekød som særlig naturligt, fordi dyrene har gået ude osv. Det har størstedelen af danske kødkvæg også, så de burde anprise vores kød i stedet for det importerede," siger Allan Kamp til avisen.
Coop indgik sidste år en aftale med Danish Crown. Direktør for Danish Crown Beef Finn Klostermann fortalte i december til FødevareWatch, at han forventer, at salget af dansk oksekød til danskerne i fremtiden vil vokse i takt med, at der kommer mere fokus på emner som bæredygtighed og klimaftryk.
Hybridprodukter skal gøre Danish Crown Beef mere klimavenlig
Hver dansker spiser i gennemsnit over 50 kilo kød om året
Ny analyse: Danskerne opprioriterer bæredygtighed
Coop: Klimamærkning på alle fødevarer er næsten umuligt
Salget af dansk økologi vokser eksplosivt