Avis: Unge redder klimaet en bøf ad gangen

De unge dyrker i højere grad at genbruge gammelt kluns og blive fleksitarer. De har skåret mere i forbruget end de andre aldersgrupper, men de flyver stadig lige meget.
Foto: MARTIN SLOTTEMO LYNGSTAD/POLFOTO/ARKIV
Foto: MARTIN SLOTTEMO LYNGSTAD/POLFOTO/ARKIV
AF POLITIKEN

De sparer mere på kødet, køber mindre tøj og bor oftest i de største byer. De unge i alderen 18-29 år overhaler tilsyneladende resten af befolkningen, når vi taler klima. Det skriver Politiken fredag. 

En undersøgelse, som Megafon har lavet for Politiken og TV2 viser, at de unge i noget højere grad bekymrer sig om, hvordan vi kan skade kloden med vores høje og luksuriøse forbrug.

"Det med, at man skærer sit almene forbrug ned og er skeptiske over for eget forbrug, har mere fat i den yngre aldersgruppe. De køber mindre tøj, og det er især blevet et moralsk projekt for dem, at de skærer ned på kødforbruget af hensyn til klimaet," fortæller Anders Blok, klimasociolog ved Københavns Universitet.

35 pct. unge i alderen 18-29 år svarer til Megafon, at de har skåret ned på deres kødforbrug det seneste år på grund af klimadiskussionerne. For de 30 til 39-årige gælder det 20 pct. 

Tallene understreger en tendens til, at kødet er blevet et omtalt problem i klimadebatten, som de unge handler på, siger Anders Blok, men tendensen har endnu ikke fat i alle unge:

"Det er en minoritet blandt unge, der grundlæggende har større klimabevidsthed end alle andre. De er dog en jævnt voksende minoritet, som jeg på tidligere undersøgelser kan se er blevet større end for bare fem år siden. De er typisk under uddannelse og bor i en af de større byer," siger Anders Blok.

Unge vil handle på problemerne

Hos Concito har projektchef Synnøve Kjærland meget tæt kontakt til den unge målgruppe om klimaet. Hun har gennem projekter, snakke og undersøgelser set, at unge frygter meget mere for klimaændringerne end de andre aldersgrupper.

"Det er gået op for dem, at det er en udfordring, som kommer til at påvirke deres liv og fremtid, og det derfor er deres generation, der skal forholde sig til det. Og jeg oplever, at de har brug for at handle på det, så derfor søger de viden om, hvad de kan gøre," siger hun.

(Denne artikel er en tophistorie fra Politiken, videredistribueret af Ritzau.)

Soloridt er både fordel og ulempe for Danmarks største ærteselskab

Detailkoncerner vil ikke løfte klimapegefingeren overfor forbrugere

Tænketank: Udnyt de danske hyklere

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter