FødevareWatch

Nyt panel skal få danske virksomheder ind i Kina

Der er mange barrierer forbundet med at komme ind på de hurtigt voksende markeder i Asien. Regeringen vil nu sætte fart på eksporten hos blandt andet fødevarevirksomheder med hjælp fra nyt panel.

Danmarks eksport til Kina er faldende. Det skal der laves om på med nedsættelsen af et nyt ekspertpanel, mener udenrigsminister Anders Samuelsen (LA). | Foto: Andy Wong/AP

Blot fem pct. af den samlede danske eksport går til Kina, Indien og Indonesien. Det er alle lande, hvis økonomi vokser i et hastigt tempo, og derfor vil regeringen nu gøre en indsats for at stille danske virksomheder stærkere på vækstmarkeder som disse, fremgår det af en pressemeddelelse fra Udenrigsministeriet.

Her ser udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) store forretningsmuligheder for bl.a. den danske fødevareklynge:

"Klimaforandringer, sundhedsudfordringer og miljøforurening skaber udfordringer for lande som Kina, Indien og Indonesien. Ved at bringe danske styrkepositioner inden for bl.a. vedvarende energi, sundhed, fødevarer og miljøløsninger i spil kan danske virksomheder hjælpe med at løse nogle af disse udfordringer," udtaler ministeren i meddelelsen.

Dog peger ministeren på, at de danske virksomheder vil møde barrierer på markederne i form af tungt bureaukrati og korruption, hvorfor Udenrigsministeriet vil bringe erhvervslivet i spil i et nyt panel.

Fokus er i første omgang rettet mod det kinesiske marked.

Under navnet "Ekspertpanel for globale vækstcentre – Kina", skal 14 danske erhvervsledere og eksperter med indsigt i det kinesiske marked med udenrigsministeren som formand, udarbejde anbefalinger til, hvordan potentialet på markedet udnyttes bedst, og hvordan udfordringer med at drive udenlandsk virksomhed i Kina håndteres.

Anbefalingerne bliver fremlagt for regeringen i marts 2019.

I opgør med faldende eksport til Kina

Panelet er bl.a. en modreaktion til den faldende danske eksport til Kina. Eksporten er faldet med 10 pct. i årets første ni måneder sammenlignet med sidste år, skriver Børsen.

"Når vi har et marked, der vokser så hurtigt som det kinesiske, skal vi være en del af det. Men det er også et udfordrende sted at være en del af markedet. Den kombination af marked og stat, som Kina er et udtryk for, er kompliceret," siger Anders Samuelsen til avisen.

De første ni måneder af 2018 er eksporten til Kina faldet med næsten 10 pct. sammenlignet med sidste år. Det svarer til ca. 2 mia. kr.

25 danske brands kan få adgang til 1600 kinesiske butikker

Verdens største svinekødskoncern anklaget for at sprede svinepest

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier