Nestlé og Unilever oplever fremgang i salget, efter at en bølge af inflation har givet forbrugerselskaberne mulighed for at hæve priserne.
Det skriver avisen Wall Street Journal.
Muligheden for at hæve priserne præger hele forbrugerindustrien, der ifølge Wall Street Journal har lidt under hård konkurrence og skiftende ønsker fra forbrugerne.
Det fremgår af Unilevers regnskab for årets tredje kvartal, at den organiske salgsvækst er steget med 3,8 pct., mens priserne er forøget med 1,4 pct. Nestlé melder om en organisk salgsvækst på 2,9 pct. og prisforøgelser på 0,9 pct.
Prisforøgelserne på forbrugerprodukterne skyldes ifølge selskaberne stigende produktionsomkostninger. Der peges blandt andet på stigende olie- og kemikaliepriser, der hæver priserne på skønhedsprodukter hos Unilever, mens stigende emballage- og distributionsomkostninger løfter prisen på vand fra Nestlé.
"Kombinationen af organisk vækst på råvarer, men også den styrkede amerikanske dollar skaber virkelig en masse inflation på vores marked," siger Graeme Pitkethly, der er administrerende direktør i Unilever, ifølge Wall Street Journal.
Efter flere år med faldende forbrugerpriser har inflationen på flere store markeder ramt et "sweet spot", hvor forbrugerselskaberne kan hæve priserne, uden at det skader forbrugerne.
Nestlé: Tre stærke globale fødevaretrends
Nestlé har fundet ny kaptajn i USA
Unilever fyrer op under salgsvæksten med højere priser