FødevareWatch

Så er årets roekampagne i gang - lavere udbytte i vente

Tørken denne sommer betyder mindre sukkerudbytte af årets roehøst.

Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Det sidste døgn har den ene roetransport efter den anden sat kurs mod sukkerfabrikken i Nakskov med lasten fuld af sukkerroer.

Og i dag begynder produktionen for alvor på sukkerfabrikken, når transportbåndet sætter i gang med de første roer.

De næste fire måneder kommer der næsten 400 vognlæs om dagen, hvor der kan være cirka 35 ton på hvert læs.

Fabriksdirektør Rune Egholm siger, at der er sommerfugle i maven, før roesæsonen sådan for alvor begynder.

"Vi har brugt otte måneder på at forberede os på kampagnen, så vi vil alle gerne have, at det går rigtig godt, når vi starter op."

Og på grund af den varme og tørre sommer er forventningerne til høsten ikke så høje, siger Rune Egholm:

"Tørken har gjort, at væksten i løbet af sommeren ikke har været, som den plejer at være. Så vi forventer, at udbyttet bliver 10-15 procent lavere end normalt."

Nakskov Sukkerfabrik beskæftiger ca. 130 medarbejdere, som under kampagnen suppleres af omkring 40 kampagnemedarbejdere.

De fleste medarbejdere er beskæftiget i produktionen som f.eks. operatører og vedligeholdelsespersonale.

Under kampagnen modtager fabrikken roer fra ca. 500 roedyrkere.

Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af DR Sjælland.

Nordic Sugar reddet af høje sukkerpriser

Nordic Sugar må droppe produktion af økologisk sukker

Nordic Sugar lukker 2015 lidt over gennemsnittet 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier