FødevareWatch

Chr. Hansen-aktien tog et dyk efter probiotika-forskning

Et videnskabeligt studie sår tvivl om den gavnlige virkning af et af ingredienvirksomheden Chr. Hansens store forretningsområder, probiotika.

Forskere sår nu tvivl om, hvor sunde de såkaldt gode bakterier, probiotika, er for mave og tarm hos patienter på antibiotikakur, skriver The Guardian.

Probiotika er et stort forretningsområde for ingredienskoncernen Chr. Hansen, og Chr. Hansen-aktien åbnede da også med et dyk på 3,2 pct. fra morgenstunden fredag. Den har siden rettet sig til at falde 0,4 pct. til 620,40 kr.

Den nye forskning peger ifølge The Guardian på, at probiotika kan forhindre en patients mikrobiota - summen af alle de tusindvis mikroorganismer, der bor i tarm og mave - i at vende tilbage til normal efter en antibiotikakur.

Forskerne har undersøgt prøver af bakteriesammensætningen hos patienterne, der blev behandlet med antibiotika, før og efter de indtog probiotika.

"Da probiotikaen havde koloniseret tarmene, hæmmede de fuldstændig tilbagevendelsen af den originale mikrobiota, som blev forstyrret under behandlingen med antibiotika," siger Eran Elinav, der er professor og immunolog ved Weizmann-instituttet i Israel samt ledende forfatter på studiet, til The Guardian.

Forskningen er udkommet i det videnskabelige tidsskift Cell.

Foruden probiotika som kosttilskud er mikrobiota - også kendt som det humane mikrobiom - også et forretningsområde, som Chr. Hansen forsker i, og som selskabet satser på. Chr. Hansen har eksempelvis meddelt, at det inden for mikrobiota-området arbejder på en behandling for peanutallergi.

Chr Hansen: Sundhedsdivision leverer stærkere end ventet

Ny Chr Hansen-topchef gør klar til globalt ekspansionseventyr

Fordoblede franske farveudvidelser for Chr. Hansen

Chr Hansen-finansdirektør: Det kinesiske marked er i god form 

Mere fra FødevareWatch

Barkoncern: Branchen er økonomisk underdrejet

I Rekom har man ovenpå onsdagens pressemøde og dertilhørende restriktioner svært ved at forstå, hvorfor det netop er nattelivsbranchen, der skal holde igen. "Det er ikke vores målgruppe - de 18 til 40 årige, der ligger højest i statistikkerne over smittede," siger koncernens politiske direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier