Nyt norsk dyrevelfærdsmærke

Norsk dyrevelfærdsmærke på vej. Landbrugsorganisationer er skeptiske.
Foto: Casper Dalhoff/Jyllands-Posten
Foto: Casper Dalhoff/Jyllands-Posten

Den norske pendant til Dyrenes Beskyttelse, Dyrevernalliancen, indfører med støtte fra butikskæden Rema 1000 et dyrevelfærdsmærke, der skal gøre det enklere at vælge dyrevenlige produkter. Foreløbig er de norske landbrugsorganisationer skeptiske, skriver nrk.no.

"Minimumskravene til dyrevlfærd i det norske regelapparat er på ingen måde gode nok for dyrene, og derfor er der behov for en forbedring," siger jurist Live Kleveland fra Dyrevernalliancen til nrk.no.

Landbrugsorganisationen Norges Bondelag understreger, at den er optaget af dyrevelfærd og arbejder for at forbedre den, men mener, at en mærkningsordning alene ikke er vejen at gå. En organisation for smålandbrugene er heller ikke tilfreds og arbejder med en anden ordning.

Foreløbig er to norske landbrug godkendt til at bruge mærket, og et tredje er på vej.

Rema 1000 har finansieret opstarten af mærket med et tilskud på 5,5 mio. norske kroner og har forpligtet sig til at investere yderligere 3 mio. norske kroner. Norsk Coop og Norgesgruppen, der ejer Dagrofa i Danmark, har takket nej til at bidrage, fremgår det.

I Danmark har staten indført et dyrevelfærdsmærke, uden at det endnu er slået særligt meget igennem. Coop er f.eks. utilfreds med svinemærket og vil derfor heller ikke tage kyllingemærket til sig.

Coop går ikke med på nyt dyrevelfærdsmærke for kyllinger

Nyt mærke skal vise kyllingers levevilkår

Peter Høgsted fortryder ikke krig med statens dyrevelfærdsmærke

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også