Selvom Coop har været med til at præge kriterierne til statens nye mærkningsordning for kyllinger, der placerer dem i en af tre kategorier alt afhængig af, hvordan dyrene har haft det, kommer koncernen ikke til at bakke op om mærket.
Det skriver DR.
Signe Frese, der er ansvarlighedsdirektør hos Coop, peger på, at det tilsvarende mærke fra statens side for svin ikke er ambitiøst nok i forhold til at opnå det første hjerte.
"Vi mener, at mærkningen for svin er vildledende. Der er faktisk ikke særlig meget dyrevelfærd i den laveste ordning, og det kan vi ikke lægge navn til," siger hun til DR.
Selve mærket, der skal vise dyrevelfærden for kyllinger, møder opbakningen fra industrien i form af HKScan.
I en pressemeddelelse udtaler koncernens direktør i Danmark, Jukka Nikkinen.
"Det fælles mærkningssystem og kriterierne med et, to og tre hjerter for kyllinger er meget interessant og et fremskridt for hele markedet. Det er en god ting, at der bliver klarhed for forbrugerne, og HKScan følger udviklingen nøje," siger han.
Coop har sit eget mærkesystem, som koncernen fortsat vil benytte.
Nyt mærke skal vise kyllingers levevilkår
Dyr kylling sikrer dansk handelsselskab omsætningsfremgang på 200 mio kr
Danhatchs resultater vokser paradoksalt i presset marked