FødevareWatch

Coop går ikke med på nyt dyrevelfærdsmærke for kyllinger

Trods lovende takter vil Coop ikke benytte sig af statens nye dyrevelfærdsmærke for kyllinger, da den samme ordning for svin er vildledende, lyder det.

Foto: Martin Slottemo Lyngstad

Selvom Coop har været med til at præge kriterierne til statens nye mærkningsordning for kyllinger, der placerer dem i en af tre kategorier alt afhængig af, hvordan dyrene har haft det, kommer koncernen ikke til at bakke op om mærket.

Det skriver DR.

Signe Frese, der er ansvarlighedsdirektør hos Coop, peger på, at det tilsvarende mærke fra statens side for svin ikke er ambitiøst nok i forhold til at opnå det første hjerte.

"Vi mener, at mærkningen for svin er vildledende. Der er faktisk ikke særlig meget dyrevelfærd i den laveste ordning, og det kan vi ikke lægge navn til," siger hun til DR.

Selve mærket, der skal vise dyrevelfærden for kyllinger, møder opbakningen fra industrien i form af HKScan.

I en pressemeddelelse udtaler koncernens direktør i Danmark, Jukka Nikkinen.

"Det fælles mærkningssystem og kriterierne med et, to og tre hjerter for kyllinger er meget interessant og et fremskridt for hele markedet. Det er en god ting, at der bliver klarhed for forbrugerne, og HKScan følger udviklingen nøje," siger han.

Coop har sit eget mærkesystem, som koncernen fortsat vil benytte.

Nyt mærke skal vise kyllingers levevilkår

Dyr kylling sikrer dansk handelsselskab omsætningsfremgang på 200 mio kr

Danhatchs resultater vokser paradoksalt i presset marked

Mere fra FødevareWatch

Pernod Ricard køber online whiskykæmpe

The Whisky Exchange er onlineforhandler af knap 4000 forskellige skotske whisky-mærker i over 30 lande. Handlen skal give den franske koncern mere viden om markedet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier