Den britiske chokoladegigant Hotel Chocolat, der er kendt for at producere og sælge eksklusiv chokolade, testede vandene i Danmark gennem tre år med tre butikker. Selskabet kalder indtoget på det danske marked en succes og vil på den baggrund udvide globalt.
Det oplyser selskabet til Reuters, hvor det også fremgår, at Hotel Chocolat på nuværende tidspunkt har 110 butikker i, hvoraf alle - på nær de tre i København - ligger i Storbritannien.
"I Danmark er der er en hård konkurrence fra lokale chokoladefabrikanter, og de danske lønninger er højere, end de er i Storbritannien. Vi har lært en masse ting, så nu skal vi anvende dem på et større marked eller større markeder for at blive et globalt brand," siger Angus Thirlwell, som er medstifter og adm. direktør i Hotel Chocolats, til mediet.
Hvilke lande der står først på listen, vil selskabet annoncere "i løbet af de næste måneder", fremgår det. Selskabet omsatte for 116 mio. pund, svarende til 970 mio. kr. i seneste regnskabsår. Det er en stigning på 12 pct. i forhold til året før.
Summerbird flyver afsted med nyt tocifret millionoverskud
Dansk chokolademager i første tilbagegang i seks år
Sv. Michelsen-chef: Alle tror, at det er nemt at lave chokolade
Høj vækst for salg af luksuschokolade