FødevareWatch

Nordjysk handelsselskab i svensk opkøb

Geia Food har fundet checkhæftet frem og købt en svensk handelsvirksomhed, der har en trecifret millionomsætning. Opkøbet har stor strategisk vigtighed, siger direktøren.

Nordjyske Geia Food, der handler med føde- og drikkevarer i primært Skandinavien, har købt den svenske handelsvirksomhed Tilab International AB.

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Tilab har gennem årene specialiseret sig i at importere og sælge mejerivarer og ost til de svenske detailkæder, mens selskabet også leverer til foodservicebranchen. Ifølge Geia Food er Tilabs forventning til årets omsætning ca. 250 mio. svenske kr., hvilket svarer til ca. 183 mio. kr.

"Geia Food har været på det svenske marked siden 2010, hvor hovedfokus har været at sælge frosne fødevarer. Med opkøbet af Tilab får vi skabt os en adgang til de svenske detailkunder inden for mejeri- og ostekategorien, som begge er store og vigtige kategorier for os i såvel Danmark som Norge. Vi ser derfor nogle oplagte forretningsmuligheder på tværs af markederne, vi opererer på," siger adm. direktør i Geia Food Claus Ravsnbo i pressemeddelelsen.

Tilab er beliggende i Karlstad og beskæftiger i alt 11 ansatte, heraf 5 på eget lager. Virksomheden sælger primært private label-produkter og er derudover også distributør af diverse Packers Brands.

"Opkøbet af stor strategisk vigtighed for os, da vi med dette cementerer vores position på det svenske marked, og nu bevæger os mod en samlet svensk omsætning tæt på 400 mio. svenske kr. (ca. 292 mio. kr., red.). Opkøbet giver os et godt afsæt for yderligere skandinavisk ekspansion, hvor Sverige spiller en nøglerolle," uddyber Claus Ravnsbo.

Tilbageskridt på bundlinjen

Nyheden kommer kort tid efter, at Geia Food præsenterede sit regnskab for 2017. Her tog bundlinjen for første gang i fem år et skridt tilbage.

Årets resultat endte på 29,9 mio. kr. mod 33,0 mio. kr. i 2016. Trods det er adm. direktør Claus Ravnsbo tilfreds med præstationen i det forgangne år, hvor han hæfter sig ved, at toplinjen hoppede 6 pct. fra 1,14 mia. kr. i 2016 til til 1,21 mia. kr. i 2017.

"Vi er tilfreds med vores vækst i omsætningen set i lyset af den konkurrencesituation, som vi ser i både Danmark og de øvrige skandinaviske markeder. Vi er egentlig også tilfreds med resultatet, selvom det er en nedgang. Vi synes, det er et pænt resultat," sagde adm. direktør Claus Ravnsbo i den forbindelse til FødevareWatch.

I samme ombæring erkendte han, at det ikke lever op til forventningen, når bundlinjen bliver slankere.

"Det er klart, at ambitionen er at vokse på både top- og bundlinje hvert år. Vi har en målsætning om, at omsætningen skal vokse mellem 5 og 10 pct. om året. Men det skal også være en profitabel vækst, hvor der er en langsigtet mening," uddybede han.

I det hele taget var 2017 et begivenhedsrigt år for virksomheden, der opstod som en fusion mellem A Frost A/S og Mortensen Food A/S i 2014. I oktober offentliggjorde selskabet, at aktiemajoriteten var blevet solgt til det norske investeringsselskab Credo Partners, der købte 55 pct. af selskabet fra de tre ejere Keld Gregersen, Lau Lejgaard og Jens Junge Mortensen for i omegnen af 190 mio. kr.

Geia Food-direktør: Stort pres på os leverandører er et vilkår

Dansk trio solgte firma - har delt næsten 200 mio. kr. mellem sig

Norsk overtagelse af Geia Food er blevet godkendt

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier