Med 100 millioner indbyggere, en årligt tilvækst i antallet af indbyggere på 1,5 millioner og en økonomisk vækst på syv pct. er Filippinerne et attraktivt marked at komme ind på det.
Lægger man som fødevarevirksomhed så det faktum, at landet importerer næsten alle sine fødevarer, så får det klokkerne til at ringe rigtig højt hos mange, Arla inklussiv.
Ifølge Børsen har mejerikoncernen i de seneste år øget eksporten til landet væsentligt, og selvom det har været fra et meget lavt udgangspunkt, bliver der i dag sendt 2-3 containere af sted til landet.
"Årsagen til, at Filippinerne er så interessant et marked for os, er, at deres egen produktion af mejerivarer er så godt som ikke eksisterende. Og derfor er de nødt til at importere 99 pct. af den type fødevarer. Ud af en befolkning på over 100 millioner udgør middelklassen knap en tredjedel. De er efterhånden ved at tjene så mange penge, at de begynder at interessere sig for naturlige og sunde fødevarer, og det kommer os til gode," siger Jens Christian Krog Nielsen, Arlas landechef i Filippinerne, til avisen.
Grønlandsk bryggeri slår hul på det filippinske marked
Atradius: Indonesien skaber morgendagens eksportvindere
Stort Danish Crown-selskab rykker hovedkvarteret til Axelborg