FødevareWatch

Kunstig intelligens giver fødevareindustrien helt nye muligheder

Carlsberg ser potentiale i alle kroge af virksomheden, Coop vil om muligt kombinere sundhedsbølge og kunstig intelligens, og baseret på tusindvis af smagsstoffer og feedback på eksisterende produkter kan kunstig intelligens måske foreslå kombinationer, som Arla aldrig har tænkt på. Dansk fødevarebranches største spillere ser potentialer i de nye muligheder, men skeptikere vurderer også, at dårligdomme vil opstå.

Foto: Sebastian Kahnert/AP Photo/Polfoto

Carlsberg, Arla, Coop, Chr. Hansen og den danske kødindustri har alle stukket den første tå i poolen med kunstig intelligens for at tage temperaturen og se, om det er noget, der skal dykkes videre ned i.

Alle virksomheder er indtil videre nået de samme konklusioner: Kunstig intelligens er værd at investere i, og idéer er der masser af.

Mens Coop ser potentiale i at styrke forretningen ved at kombinere sundhedsbølge og kunstig intelligens, handler det hos Arla om at blive bedre til at se ind i fremtiden og mindske spild. Mejerikoncernen lader sig dertil inspirere af IBM’s superrobot Chef Watson og Carlsberg vil have kunstig intelligens til at smage på øl. Kødindustrien ser gerne, at det er en kognitiv robot, der lægger snittet i hver enkelt gris, så al kød bliver anvendt på bedst mulig vis.

Idéerne er der. Nogle er realiseret, andre på tegnebrættet. Men hvor langt er branchen egentlig nået, hvor langt kan den nå, og hvor spænder realiterne ben for visionerne?

Robotter er en dum arbejdskraft

Ambitionerne på teknologiens vegne rækker ud over de automatiserede maskiner med repetitive opgaver, der i dag anvendes i stor stil i den danske fødevareindustri.

Ifølge Torben Fabrin, som er it-direktør i Arla, er robotterne i branchen ikke meget værd, uden mennesket bag. Han mener i virkeligheden ikke, at indmaden i de robotter, mejerikoncernen arbejder med i dag, adskiller sig meget fra de robotter, man finder i it-sektoren.

"En robot går stadig under kategorien 'dum arbejdskraft', fordi den gør, hvad den får besked på. Det er robotten til gengæld også god til. Men vi har stadig brug for menneskets intelligens og intuition til at opdage fejl," siger han.

Hvis it-direktøren skal se ud i Arlas fremtid med kunstig intelligens, sker det ikke uden skæven til IBM’s superrobot Chef Watson. Robotten er berømt og berygtet for sin kognitive intelligens. Chef-versionen er fodret med tusindvis af data, der indeholder alt fra opskrifter og viden om madkultur til viden om velfungerende, kemiske smagssammensætninger. På den baggrund kan superrobotten kreere millioner af nye opskrifter, der ligger tilgængelige for alle med netadgang.

Vi er lysår fra kunstig intelligens, der kan tænke selv.

Jochen Förster, direktør i Carlsberg Laboratorium

Selvom Arla ikke helt er i nærheden af Chef Watson endnu, snuser mejerikoncernen til potentialet i lignende kunstig intelligens.

"En kunstig intelligens som den IBM præsenterer i form af Chef Watson, kunne bruges i Arla-regi, når vi skal opfinde nye produkter. Baseret på tusindvis af smagsstoffer og feedback på vores eksisterende produkter, kunne en kunstig intelligens foreslå nye kombinationer, som vi aldrig ville have tænkt på," siger Torben Fabrin.

Han holder på, at en intelligens med innovative egenskaber, stadig blot ville være et "støtteværktøj" til medarbejderne.

"Den har jo ikke smagsløg," pointerer it-direktøren, og holder derved uagtet fast i sin betragtning om, at robotter i dag i alle former er "dum arbejdskraft" uden mennesket ved sin side.

27507449 - 05_03_2012 - European Robotics Forum 2012 i Odense - ANDREASEN CARSTEN.jpg

Det bliver ikke op til robotten alene

I ingredienskoncernen Chr. Hansen, hvis ingredienser indgår i fødevarer, som en milliard mennesker dagligt indtager, lægger man sig op af Arlas syn på kunstig intelligens.

Christoffer Lorenzen, direktør for Chr. Hansens største forretningsområde, Food Cultures & Enzymes, betragter kunstig intelligens, som et hjælpeværktøj til medarbejderne, der kan speede en proces op.

Men teknologien kan ikke stå på egne ben.

"Kunstig intelligens kan hurtigere give os et fingerpraj om, hvornår vores mikroorganismer bliver ramt af virus end et trænet menneske kan," fortæller direktøren. Han uddyber:

"Hos Chr. Hansen bruger vi dagligt teknologi, der gør os bedre og hurtigere til at træffe de rigtige beslutninger. Men derfra til at have en robot, der egenrådigt træffer fornuftige beslutninger for os – den virkelighed er vi langt fra. Dog håber og tror jeg på, at det er den vej vi skal, men det bliver i et sammenspil, hvor den menneskelige erfaring spiller en enorm central rolle."

Kunstig intelligens i hele forretningen

Hos Carlsberg ser Jochen Förster, direktør for Gæring og Fermentering hos Carlsbergs Laboratorium, potentiale i brugen af kunstig intelligens i alle kroge af virksomheden.

"Når vi kigger på kunstig intelligens, så tror jeg absolut, at der er stærkt potentiale i teknologien i forhold til optimering i vores produktionsprocesser," lyder det fra Jochen Förster, der fortsætter:

"Det bedste, som selvtænkende kunstig intelligens ville kunne gøre for Carlsberg, er helt sikkert at hjælpe med procesoptimering og kvalitetssikring af vores øl og andre drikkevarer. Det kan være i produktionssammenhæng - det har vi set før - eller det kan være i logistik, fordeling og transport af produkter. Egentlig kan teknologien bruges i alle segmenter af virksomheden - helt fra øjeblikket, hvor byggen bliver høstet på markerne, til malten ankommer i bryggerierne, omdannelsen derfra til øl og herefter i distribueringen."

Vi skal se kunstig intelligens som et hjælpeværktøjer på linje med menneskets opfindelse af ploven, hjulet eller dampmaskinen.

Christoffer Lorenzen, direktør i Chr. Hansen

Coops kommercielle direktør, Morten Viktor, ser også et stort potentiale i kunstig intelligens. Han siger, at det allerede fylder meget i koncernen.

Detailkoncernen er lige nu i gang med et nyt projekt i onlineafdelingen, som skal styrke forretningen ved at kombinere sundhed, og dét onlinehandel er bedst til ifølge Morten Viktor - nemlig bekvemmelighed.

"Vi vil lave fornuftige og intelligente anbefalinger til vores kunder baseret på, hvad de køber. Vi vil gennem kunstig intelligens hjælpe dig med at spise sundt og varieret," siger han og tilføjer:

"Dertil kommer vi i fremtiden ved hjælp af kunstig intelligens til at sørge for, at du ikke løber for ting, som du ikke ønsker at løbe tør for."

Forbeholdene: Vi er lysår væk

Hele vejen rundt har branchen armene i vejret over udsigten til kunstig intelligens potentiale på arbejdspladserne. Men når armene er røget ned og realiteterne står tilbage, melder bevidstheden hos direktørerne sig om, at der stadig er lang vej til en kunstig intelligens, der kan måle sig med menneskets.

"Vi er lysår fra kunstig intelligens, der kan tænke selv," lyder det uden tøven fra Jochen Förster, der er direktør for Gæring og Fermentering hos Carlsberg Laboratorium.

Lige nu eksperimenterer Carlsberg med at få kunstig intelligens til at teste de forskellige smagsnuancer i øl. Et projekt der begyndte for fire måneder siden og har fået tre år til at udfolde sig.

Kunstig intelligens skal smage på Carlsbergs nye øl

Carlsberg-direktøren er ikke den eneste, der tøver, når der skrabes i overfladen på de storslåede visioner for kunstig intelligens. Også it-direktør i Arla, Torben Fabrin, er påpasselig med at tage betegnelsen 'kunstig intelligens' i brug. Han betegner begrebet som "voldsomt".

"Kunstig intelligens, der kan matche menneskers, tror jeg faktisk ikke, vi har noget sted i verden endnu," siger han og tilføjer prompte: "Vi vil gerne derhen."

Kunstig intelligens er på linje med opfindelsen af hjulet

Hos Chr. Hansen bliver kunstig intelligens betragtet som en god mulighed for at udvikle branchens arbejdsform. Dog med det forbehold, at mennesket spiller en central rolle. Christoffer Lorenzen, som er direktør i Food, Cultures & Enzymes, uddyber:

"Jeg har den grundholdning, at mennesket kan unikke ting. De billeder vi har, hvor kunstig intelligens eksisterer i form af en robot, der ligner mennesket - jeg tror slet ikke, at det er der, vi skal hen. Vi skal i stedet se kunstig intelligens som et hjælpeværktøj på linje med menneskets opfindelse af ploven, hjulet eller dampmaskinen. Det findes en masse teknologier, som mennesket har gjort brug af til at muliggøre landvindinger og gøre arbejdet bedre og mere effektivt," siger han og tilføjer:

"Vi prøver at få alle de her koncepter, der flyver rundt, samt snakken om robotter og kunstrig intelligens, ned på jorden. Pointen er at bryde det ned til, hvilke opgaver teknologien kan hjælpe vores medarbejdere med at udføre, så arbejdet bliver sjovere, bedre og mere præcist."

Overtager robotterne industrien?

Kunstig intelligens siver ind i arbejdsgangene hos de forskellige koncerner i fødevareindustrien. Men er der ligefrem udsigter til, at mennesket kan læne sig tilbage og lade robotter med kunstig intelligens overtage styringen af produktionen?

"I sidste ende bliver det ikke sådan, at alt en dag udelukkende er styret af kunstig intelligens."

Sådan lyder vurderingen fra Holger Dirac, som er centerchef for Danish Meat Research Institute hos Teknologisk Institut.

Med de ord punkterer centerchefen sci-fi-vision af fremtiden i den danske fødevarebranche. I hvert fald i den nærmere fremtid, pointerer han.

Holger Dirac er begejstret for perspektiverne med kunstig intelligens, men han mener, at det er nødvendigt at forholde sig kritisk til muligheder og perspektiver.

"Lige nu er vi imponeret over potentialet i kunstig intelligens, men det er stadigvæk meget nyt. Hvis vi ser på placeringen af kunstig intelligens i Gartners Technology Hype Cycle, er vi nået højdepunktet. Jeg tror ikke, at vi kender alle dårligdommene ved kunstig intelligens endnu. Jeg tror, at vi mangler nogle skuffelser," lyder det fra centerchefen.

Hype_cycle_2017.png
Analyse- og konsulenthuset Gartner har opbygget en model, der opdateres årligt efter præmissen om, at teknologi gennemgår en livscyklus med forskellige stadier. Kunstig intelligens befinder sig lige nu i toppen af kurven. Foto: Gartner.com

Holger Dirac vurderer videre, at begejstringen over kunstig intelligens i den kommende tid vil tage et dyk, før branchen lander på et mere stabilt leje. Han tilføjer:

"Når vi med begejstring ser på mulighederne med kunstig intelligens, kommer vi til at undervurdere, hvor svært det er at få det til at virke perfekt."

Kunstig intelligens skal smage på Carlsbergs nye øl

IT-forrretningsudvikler skal spotte lovende foodtech-startups

Coop-mand snupper formandsposten i nystiftet tænketank

 

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier