Optakt til Chr Hansen-regnskab: Fokus på væksten i forretningen

Ingredienskoncernen afleverer onsdag morgen regnskabet for andet kvartal 2017/18. Forventninger om stor organisk vækst i Cultures & Enzymes-divisionen.
Foto: Juan Hein / Ritzau Scanpix
Foto: Juan Hein / Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Der ventes god momentum i den største division i ingredienskoncernen Chr. Hansen, Food Cultures & Enzymes, mens den organiske vækst i Health & Nutrition ses lande i et meget lavere gear, når regnskabet for andet kvartal 2017/18 offentliggøres onsdag morgen.

For hvor Cultures & Enzymes ventes at vokse 10,2 pct. organisk ifølge Ritzau Estimates fra 8 pct. i andet kvartal 2016/17, så ventes Health-divisionen næsten at halvere den organiske vækst i kvartalet i forhold til for et år siden til 7 pct. fra 13 pct.

I den største division tynger salget til det amerikanske marked for yoghurt, til gengæld viser data ifølge Sydbank, at osteproduktionen i USA vokser stabilt. Der er ligeledes svage markeder for yoghurt i Europa, men Morten Imsgard, der er analytiker i Sydbank, ser fortsat en høj organisk salgsvækst på 11 pct. i andet kvartal.

"Salgsvæksten vil efter vores vurdering være bredt funderet inden for både yoghurt-, oste- og kødproduktion. Vi forventer derudover, at salget af bioprotective cultures, som forlænger holdbarheden på fødevarer, fortsat er i et meget højt tempo i kvartalet," skriver Morten Imsgard i en analyse om Chr. Hansen forud for regnskabet.

"Og vi har fokus på kommentarer om, hvordan kunderne har taget imod de nyeste produktlanceringer i dette forretningssegment," lyder det.

Billige kosttilskud på nettet

Health & Nutrition-division har været ramt af stigende konkurrence på billige kosttilskud i USA efter, at markedet for kosttilskud med probiotika i det amerikanske har været rigtigt godt. Det vokser stadigvæk, men på et lidt lavere niveau - og det slår igennem i divisionen.

Samtidig er det de billigere kosttilskud på nettet, som kunderne i høj grad kaster sig over - og det er ikke der, Chr. Hansen leverer til.

"Vi har specielt fokus på kommentarer omkring markedet for håndkøbsmedicin og kosttilskud i Nordamerika, hvor stigende konkurrence og øget salg igennem onlinesalgskanaler tynger Chr. Hansens vækstmuligheder i øjeblikket," skriver analytikeren, der venter, at det kinesiske marked for modermælkserstatning vil give et "stærkt vækstbidrag" i kvartalet.

Farver vokser

Koncernens farvedivision, Natural Colors, kom rigtigt skidt ud af første kvartal i 2017/18. Men det ventes, at divisionen har rettet sig lidt i andet kvartal.

Omsætningen vil ifølge Ritzau Estimates holde sig i omegnen af 6,9 mio. euro i kvartalet, mens den organiske vækst ventes at være på 9,2 pct. i andet kvartal 2017/18 mod 9 pct. i kvartalet året før. I første kvartal blev den organiske vækst mere end halveret og landede på 4 pct. i kvartalet mod en forventning på 10 pct.

"Vi har specielt fokus på udviklingen i Nordamerika, hvor salget udviklede sig svagt i første kvartal. Vi forventer fortsat, at divisionen vil være i stand til at levere en geografisk bredt funderet salgsvækst i regnskabsåret 2017/18," lyder det fra Morten Imsgard, der påpeger, at stigende råvarepriser vil tynge overskudsgraden, mens generelle effektiviseringstiltag vil trække i modsat retning.

For hele året venter ingredienskoncernen en organisk omsætningsvækst på 8-10 pct. samlet. Analytikerne er for så vidt enige om, at det mål kan nås og venter en vækst på 9,1 pct.

Tabel over analytikernes forventninger til Chr. Hansens regnskab for andet kvartal 2017/18:

Chr Hansen vil have have fat i mejeriernes børnebægre

Danone smider trecifret millionbeløb i New Zealand

WCM ejer nu 5 pct af Chr Hansen-aktierne

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også