Alibaba bruger milliarder på nyt sats

Den kinesiske onlinekæmpe har lagt en stor sum penge for hele ejerskabet af udbringningsselskabet Ele.me. Opkøbet skal sikre Alibaba adgang til endnu en kanal, der flyder ud til de kinesiske forbrugere.
Foto: /ritzau/Mark Lennihan/AP
Foto: /ritzau/Mark Lennihan/AP

Internetbutikken Alibaba er som Amazon meget mere end bare en onlinebutik.

Som led i et sats på at blive endnu stærkere inden for levering af fødevarer har Albaba ifølge CNN opkøbt resten af udbringningsselskabet Ele.me - en virksomhed, som Alibaba i forvejen ejede 43 pct. af. Samlet anslås det, at Ele.me har en markedsværdi på knap 10 mia. dollars, svarende til omkring 60 mia. kr.

Markedet for onlinehandel med fødevarer anslås i år at stige med 18 pct. til omkring 230 mia. kr.

Udover Ele.me, som i fremtiden kommer til at stå for leveringen af fødevarer til forbrugernes hjem, har Alibaba også tjenesten Koubei, der fremover skal stå for de services, der handler om at kunder kan bestille online og afhente i Alibabas fysiske butikker.

Danish Crowns salg på kinesisk onlinekæmpe stiger

Danish Crowns kinesiske salg dalede med 1,2 mia

Kunsten at sige nej driver A.C. Perch frem

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også