Madtrends er blevet en slags ekstremsport, hvor sociale medier er med til at skabe udokumenterede myter, som er uhensigtsmæssige.
Det skriver Leif Nielsen, branchedirektør i DI Fødevarer, i et debatindlæg på Altinget.
"Æg er lige så farlige som cigaretter. Det er i hvert fald det indtryk, man kan få i medierne, og især på de sociale medier. Her buldrer alternative kostråd frem, og mens den ene blogger nu har fundet meningen med livet gennem udelukkende at spise rå grøntsager, viser Netflix-"dokumentaren" What the Health, hvordan æg er lige så farlige som cigaretter," skriver branchedirektøren og tilføjer:
"Mange af disse råd, blogs eller "shockumentaries" er ikke en økologisk bønne værd. "
Ifølge Leif Nielsen er madbilleder på sociale medier som eksempelvis Instagram med til at skabe forvirring og uklarhed.
DI Fødevarer om manglende kvinder: Det handler om kvalifikationer og fødekæde
DI Fødevarer: Tiden er inde til at strømline kontrolgebyrer
DI Fødevarer forsøger igen: Kæmp for lempeligere anprisningsregler, hr. minister