Som blomster i det tidlige forår spirer antallet af madfestivaler og madrelaterede events rundt om i Danmark.
Nu vil Madkulturen, der hører under Miljø- og Fødevareministeriet, forsøge at samle de mange aktører i et landsdækkende netværk, så man kan udveksle idéer og skabe synergier, så festivalerne bliver endnu bedre til at involvere publikum.
Bag netværket, der bliver det første af sin art i Danmark, står Madkulturen og Nordea-fonden, der støtter projektet med omkring fire mio. kr.
"Vi skal gøre folk bedre i køkkenet og give dem idéer med hjem fra festivalen. Om så det er teknikker til filetering af fisk eller en ny måde at sylte ribs på, så handler det alt sammen om maddannelse, så vi efterfølgende kan omsætte festivalen hjemme i køkkenet," udtaler Judith Kyst, direktør i Madkulturen.
Ifølge Madkulturen er der over 75 fødevarerelaterede festivaler og events i Danmark. Målet er at samle de 40-50 største i netværket, der skal køre over tre år, hvorefter netværket skal forankres hos medlemmerne selv.
Netværket starter op i marts 2018 og første opgave bliver at designe en kogeskole på hjul. Målet er, at den mobile kogeskole skal kunne undervise 20-30 personer ad gangen og besøge 20-30 festivaler og madevents om året.
Sundhedstrends rykker ikke ved danskernes måltidsvaner - det gør til gengæld buffeterne
Ny analyse: Færdigretter på tærsklen til nyt gennembrud
Flere danskere griber til færdigretter
Madkulturen forlænger med direktør og formand