Flere danskere griber til færdigretter

Det hurtigst voksende område inden for fødevarer convenience-mad, og det er særligt de sunde færdigretter som hitter blandt danskerne.
Foto: Gregers Tycho/POLFOTO/arkiv
Foto: Gregers Tycho/POLFOTO/arkiv

Mens danskerne traditionelt har været mere tilbageholdende med at købe færdigretter, er den tendens langsomt begyndt at vende sig. Nye undersøgelser viser, at danskerne i langt højere grad er tilbøjelig til at putte de hurtige færdigretter i indkøbskurven.

Det skriver Jyllandsposten lørdag.

Madkulturen har i sin rapport Madindeks 2016 undersøgt danskernes madvaner, og det viser, at salget af færdigretter steg med 60 pct. i det første halvår af 2016. Det skete som følge af, at en række fødevareproducenter, herunder Coop, lancerede nye og mere ”eksklusive” færdigretter i samarbejde. Hos Coop er det blandt andet retter fra Hanegal, Coop og Cofoco, som trækker i danskerne.

”Det er det hurtigst voksende vareområde i vores butikker, og det er en del af en omfattende ændring af danskernes forbrugsvaner. Man spiser i højere grad end nogensinde tidligere mad, der er færdigtilberedt, enten i form af de måltidsløsninger, vi tilbyder i butikkerne, eller som takeaway fra restauranter,” siger Jens Juul Jensen, informationsdirektør i Coop.

I Coop regner man med at udviklingen i Danmark vil følge i hælene på lande som USA, England og Holland, hvor færdigretterne fylder langt mere på supermarkedernes hylder. Også Judith Kyst, som er direktør for Madkulturen, regner med, at forbruget af de lette middagsløsninger kommer til at stige væsentligt i de kommende år.

 Cofoco dropper take away-sats og gasser op i detail

 Salget af færdigretter stiger

 Danskerne køber mere og mere færdiglavet mad 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også