Mens danskerne traditionelt har været mere tilbageholdende med at købe færdigretter, er den tendens langsomt begyndt at vende sig. Nye undersøgelser viser, at danskerne i langt højere grad er tilbøjelig til at putte de hurtige færdigretter i indkøbskurven.
Det skriver Jyllandsposten lørdag.
Madkulturen har i sin rapport Madindeks 2016 undersøgt danskernes madvaner, og det viser, at salget af færdigretter steg med 60 pct. i det første halvår af 2016. Det skete som følge af, at en række fødevareproducenter, herunder Coop, lancerede nye og mere ”eksklusive” færdigretter i samarbejde. Hos Coop er det blandt andet retter fra Hanegal, Coop og Cofoco, som trækker i danskerne.
”Det er det hurtigst voksende vareområde i vores butikker, og det er en del af en omfattende ændring af danskernes forbrugsvaner. Man spiser i højere grad end nogensinde tidligere mad, der er færdigtilberedt, enten i form af de måltidsløsninger, vi tilbyder i butikkerne, eller som takeaway fra restauranter,” siger Jens Juul Jensen, informationsdirektør i Coop.
I Coop regner man med at udviklingen i Danmark vil følge i hælene på lande som USA, England og Holland, hvor færdigretterne fylder langt mere på supermarkedernes hylder. Også Judith Kyst, som er direktør for Madkulturen, regner med, at forbruget af de lette middagsløsninger kommer til at stige væsentligt i de kommende år.
Cofoco dropper take away-sats og gasser op i detail
Salget af færdigretter stiger
Danskerne køber mere og mere færdiglavet mad