FødevareWatch

Forarbejdede økovarer fylder mere i statistikken

Udover basisvarer som mælk, æg, gulerødder kommer der i stigende grad forarbejdede økologiske fødevarer i kurven hos de danske forbrugere.

Foto: Dansk Supermarked/PR

Der er gang i salget af økologiske varer, og det er langt fra kun basisvarer som æg, mælk og gulerødder, der bliver lagt i kurven.

Ifølge en opgørelse fra Økologisk Landsforening på baggrund af tilbagemeldinger fra detailbranchen voksede blandt andet salget af økologisk juice, slik og færdigretter markant i 2017.

Den største salgsvækst på økologi er inden for mere forarbejdede varer som bl.a. færdigretter, chokolade, vin, spiritus, is, juice, babymad og sågar dyremad.

Tore Nederland, sortimentschef, Føtex
"Vi kan se, at salget af økologiske varer som juice, vin, is, slik og færdigretter voksede med mellem 30 og flere hundrede procent i 2017. Danskerne går i stigende grad efter rene, naturlige fødevarer, også når det gælder de mere forarbejdede varer. Ved at vælge økologi, skåner de sig selv og familien for 330 E-numre. Udviklingen er samtidig et udtryk for, at forbrugerne tager godt imod de mange nye økologiske varer, der er kommet på hylderne de seneste år," udtaler Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening, i en meddelelse fra foreningen.

I Dansk Supermarked-regi er der i 2017 sat mere end 1000 nye øko-varer på hylderne i kæderne Føtex, Netto og Bilka. Føtex har ifølge meddelelsen gennemsnitligt fået én ny økologisk vare i sortiment om dagen de seneste to år.

"De økologiske varer, vi sælger mest af, er stadig varer som mælk, gulerødder, bananer, æg, kartofler, havregryn og smør. Men den største salgsvækst på økologi er inden for mere forarbejdede varer som bl.a. færdigretter, chokolade, vin, spiritus, is, juice, babymad og sågar dyremad," lyder det fra Tore Nederland, sortimentschef hos Føtex.

I Coop blev der sidste år introduceret cirka 900 nye øko-varer.

"De økologiske varer, der er kommet på hylderne de seneste år, har primært været lidt mere forarbejdede produkter, end dem man så i økologiens første år. Og så udvider vi generelt sortimentet i flere kategorier. Hvor der før måske kun var en enkelt økovariant inden for et område, er der nu plads til flere – og også økologi i flere kvalitetsniveauer," siger Thomas Roland, CSR-chef i Coop.

Vækst over hele linjen

Statistikken for det samlede økologiske salg i 2017 er endnu ikke klar, men ifølge tal fra Danmarks Statistik steg salget fra 2015 til 2016 med 14 pct. fra at udgøre 7 til 8 mia. kr. I 2016 var 9,6 pct. af det samlede fødevaresalg i dagligvarehandlen økologisk.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Landbrug & Fødevarer i sommer køber 9 ud af 10 danskere økologiske fødevarer – og af disse køber fire pct. altid økologiske fødevarer. Hele 70 pct. af befolkningen køber 'nogle gange' eller oftere økologiske fødevarer, og kun seks pct. køber 'aldrig' økologiske fødevarer.

I en analyse fra Danmarks Statistik fra juni 2016 hed det, at halvdelen af landets økologiske forbrug i 2015 blev genereret i Region Hovedstaden på trods af, at regionen kun udgør omkring en tredjedel af den samlede danske befolkning.

Udover salget til de mange økoglade danskere, har danske økologiske producenter også større og større hul igennem til international afsætning. Af tal fra Danmarks Statistik i december fremgår det, at der i 2016 blev lagt 23 pct. til eksporten i 2015, og samlet eksporterede de danske virksomheder økologiske fødevarer for i alt 2,447 mia. kr. I alt blev der lagt ca. 465 mio. kr. til i forhold til 2015, og det er den største fremgang nogensinde.

Som det er i dansk detail vejer mejeriprodukterne og de økologiske æg tungt på vægtskålen i forhold til udviklingen i 2016 men også salget af kød steg markant i forhold til året før.

Storbyer holder den økologiske førertrøje

Eksporten af økologi har kurs mod 3 mia kr

Eksporten af dansk ost i massiv fremgang

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier