Unilever får millionbøde for misbrug af position på ismarkedet

Unilever har modtaget en trecifret millionbøde fra de italienske konkurrencemyndigheder for at have misbrugt sin position på det italienske ismarked.
Foto: /ritzau/AP
Foto: /ritzau/AP

Verdens største producent af is, Unilever, som i Danmark har det store Frisko-brand, har fået en bøde på 60 mio. euro, svarende til 447 mio. kr. i Italien.

Det skriver Just-food.com efter, at de italienske konkurrencemyndigheder har konkluderet, at Unilever tilbage i 2013 pressede detailhandlere til ikke at sælge konkurrenten La Bombas økologiske ispinde.

Ifølge La Bomba, der har hjemme i Rimini, indgik Unilever eksklusivaftaler med hoteller, barer og resorts langs vandet, som gjorde det til en umulig opgave for isproducenten at konkurrere.

Unilever afviser konkurrencemyndighedernes konklusion og har appelleret dommen og bøden.

Den fede is er en cool forretning

Europas største frostvareselskab solgt i milliardhandel 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også