(Korrektion kl. 14.50: Efter henvendelse fra Semper Danmark er en tidshorisont omkring advisering af en kinesisk kunde ændre fra 20 dage til fire dage. Der var ifølge Semper heller ikke tale om en dansk tilbagetrækning af sundhedsmæssige årsager, det er også ændret.)
Ifølge Ekstra Bladet advarede Semper Danmark, der sælger modermælkserstatning, i september ikke en kinesisk sælger af produkterne om, at man i Danmark havde trukket et produkt tilbage, fordi det var pakket forkert.
Der gik ifølge Semper Danmark fire dage fra tilbagekaldelsen til en advisering på engelsk af den sælger som via nettet sælger til kinesiske kunder. Det medførte en skarp kritik fra Fødevarestyrelsen og en bøde på 60.000 kr.
"Beklageligvis har vi undladt at kontakte en helt særlig forhandler, der eksporter til Kina via onlinesalg," siger kommunikationschef Malin Westling til Ekstra Bladet.
Svensk selskab scorer kassen på babymad på pose
Bromatolog Orla Zinck kritiserer i skarpe vendinger Semper Danmarks adfærd, som han kan kalder for både skandaløs og lemfældig med henvisning til, at netop de kinesiske forbrugere har et meget anstrengt forhold til modermælkserstatning, efter den store skandale i 2008, hvor seks børn døde og hvor omkring 300.000 børn blev syge, fordi erstatninger var blevet tilsat melamin.
Arla bruger 30 mio kr på nyt lager
Newzealandsk eksport af mælkepulver til Kina på vej mod ny rekord
Arla investerer 89 mio i nordjysk pulverfabrik
Kinesiske restriktioner rammer Arla