Ifølge tal fra Bryggeriforeningen steg salget af sodavand i Danmark sidste år med 4 pct., mens salget siden 2012 er vokset med over 20 pct.
Det skriver Jyllands-Posten.
Sidste år blev der samlet solgt over 400 millioner liter sodavand, hvoraf ca. 30 pct. var light-sodavand uden sukker. Det svarer samlet til et forbrug på godt 70 liter sodavand per dansker.
Stigningen i salget er kommet i stand i en periode, hvor prisen på sodavand er faldet med omkring 20 pct., blandt andet som direkte konsekvens af, at den særlige sukkerafgift på sodavand blev fjernet ved indgangen til 2014.
Socialdemokratiet havde regeringsmagten, da afgiften blev fjernet, men partiets nuværende sundhedsordfører Flemming Møller Mortensen er bekymret for udviklingen, hvor flere kaster sig over de sukkerholdige drikke.
"Vi skal holde øje med forbruget af sodavand, men i dag er det især problemer med alkohol og rygning, som sundhedskampagnerne er rettet mod. Men selv om det ikke var vores kop te, da afgiften blev fjernet, men derimod skete efter pres fra Venstre, er det ikke noget, vi har aktuelle planer om at foreslå ændringer af lige nu," siger han til avisen.
Coca-Cola sælger flere sodavand end ventet
DF-udspil: Sænk afgifter på sukker, chokolade og cider
Nye bobler i læskedriksmarkedet efter farvel til afgift