Rabobank til bryggere: Invester i ølmarkeder i udviklingslande

De store bryggerikoncerner skal kapitalisere på et ølforbrug i vækst i flere udviklingslande, lyder det fra hollandske Rabobank.
Foto: Thomas Borberg/Polfoto/Arkiv
Foto: Thomas Borberg/Polfoto/Arkiv

Der foregår et hårdt udskillelsesforløb i toppen af ølmarkedet, hvor en konsolidering mellem verdens største og næstestørste spiller, AB Inbev og Sabmiller, har sat de to udfordreende bryggerier i form af Heineken og Carlsberg under pres. Men bryggerierne skal se bort fra presset og turde forsætte med at investere i de voksende ølmarkeder i udviklingslande, lyder det fra hollandske Rabobank.

Det skriver nicehmediet Beveragedaily.com.

"Emerging markets (vækstmarkeder i udviklingslande, red.) ser muligvis volatilitet på den korte bane og går til tider tilbage, men de fortsætter med at være attraktive set på væksten i volumen, hvor der er tegn på vækst i premium-kategorierne," siger Rabobanks globale strateg Stephen Rannekleiv til Bevergaedaily.com.

Det globale forbrug af øl er steget med 60 billiarder liter mellem 2000 og 2014. Væksten er hovedsageligt drevet frem af et stigende forbrug af væksten i udviklingslande.

Her er Carlsbergs milliardfrasalg i 2016 og 2017

Analytiker: Vietnam-bryggeri helt afgørende for Carlsbergs vækst i Asien

Royal Unibrew tjener flere penge og skruer op for specialøl

Nye Skands-ejere: Vores øl skal ud i resten af Skandinavien og videre

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også