Økologiske Naturfrisk sætter tredobbelt rekord i 2016

Det øko-elskende bryggeri fra Ørbæk, som laver sodavand, juice og specialøl, har sat regnskabsrekord. Det er femte år i streg, at koncernens tre nøgleposter vokser.
Niels Rømer, grundlægger og medejer af Naturfrisk. Selskabet bag Ørbæk Bryggeri og sodavand- og saftevandsmærket Naturfrisk. | Foto: Økologisk Landsforening
Niels Rømer, grundlægger og medejer af Naturfrisk. Selskabet bag Ørbæk Bryggeri og sodavand- og saftevandsmærket Naturfrisk. | Foto: Økologisk Landsforening

Den økologielskende Rømer-families bryggeri har gjort det igen. En ny rekord er sat på flere poster i 2016-regnskabet for Naturfrisk, som ejer Ørbæk Bryggeri, hvor de populære økologiske sodavand, saftevande og øl laves.

Blandt rekordholderne finder man bruttofortjenesten, driftsresultatet og årets resultat både før og efter skat.

Bruttofortjenesten er steget til 29 mio. kr. – en stigning på 2 mio. kr. fra 27 mio. kr. året før. Driftsresultatet (ebitda) er steget til 23 mio. kr. – en stigning på 1,5 mio. kr. fra 21,5 mio. kr. Resultatet efter skat steg til 15,7 mio. kr. – en stigning på 1,6 mio. kr. fra 14,1 mio. kr.

Det er femte år i træk, at der bliver sat rekord på de tre poster.

Nogle af de ekstra penge, som gennem årene er dryppet ind på kontoen, er i 2016 blevet brugt på at udvide bryggeriets produktionsfaciliteter med 5,5 mio. kr. Medejer og grundlægger Niels Rømer fortalte tidligere på året, at bryggeriet er blevet udvidet omkring fem gange hen over de seneste par år, og på nuværende tidspunkt er man i fuld gang med at udvide sine lagerfaciliteter markant med en ekstra bygning på grunden i den lille fynske by. Her har bryggeriet haft hjemme siden 1996, da Niels Rømer købte det med et ønske om at lave økologisk sodavand.

Væksten har sendt egenkapitalens forrentning på raketfart. Den er steget fra 150 til 231 pct. Soliditetsgraden tager det mere roligt og vokser fra 13 til 16 pct.

10 år i hopla

Det skulle vise sig at være en god idé at satse på at lave økologisk sodavand, saftevand og øl. Set over en 10-årig periode er det generelt flotte vækstrater, som bryggeriet har præsteret.

Fra 2006 til 2016 voksede bruttofortjenesten med 530 pct. fra 4,6 mio. kr. til 29 mio. kr. Overskuddet tog et procenthop i samme periode på 648 pct. fra 2,1 mio. kr. til 15,7 mio. kr.

På de 10 år er det kun 2011, der står som en undtagelse til hovedreglen for bruttofortjenesten. Det år tog den et lille nyk ned på knap én mio. kr.

For bundlinjen har det ikke altid været rosenrødt, men siden 2011 er det kun gået en vej, op.

Den stabile fremgang er ikke gået ubemærket hen. I 2016 solgte familien for første gang en bid af kagen i Naturfrisk A/S til den Luxemborg-baserede kapitalfond med det lange navn Triodos Organic Growth Fund Luxco s.á.r.l. Hvad det helt præcist kostede fonden at få fat på mellem 20,00 og 24,99 pct. af familieselskabet er ikke oplyst i det nye regnskab.

Den fremtidige vækst skal ikke kun komme fra øl og læskedrikke uden alkohol. I 2009 begyndte bryggeriet en mindre produktion af alkohol. Interessen for spiritus udviklede sig hurtigt, og i 2011 anskaffede Rømer-familien sig en gammel grund i Nyborg på Fyn, som tidligere havde fungeret som et værksted for godstoge. Her slår Nyborg Destilleri dørene op for offentligheden 10. juni i år. På mikrodestilleriet vil der både blive lavet whisky, rom, snaps, likører og gin.

Her stopper familien ikke. Det seneste skud på stammen er Mols Organic - et selskab som laver luksuschokolade i eget mærke og private label-produkter for andre fødevareselskaber.

Amerikanerne er i sigtekornet

I Danmark bliver bryggeriets produkter primært solgt til danske restauranter og caféer, men kan også købes i en række supermarkeder såsom Føtex Foods og forskellige specialbutikker. Herudover produceres der også private label-produkter for andre mærker i drikkevarbranchen, herunder Coop, på Ørbæk-faciliteterne.

Men det er ikke nok. Bryggeriet vokser allerede uden for landets grænser, og ledelsen har planer om, at det skal fortsætte de kommende år.

"Eksporten betyder rigtig meget, og den bliver en større og større del af vores omsætning. Eksporten vokser 20 til 30 pct. om året. Vi har i øjeblikket 17 medarbejdere, men får inden længe behov for at ansætte flere til at hjælpe med at følge op på de mange kontakter, vi får på eksportmarkederne," fortalte Niels Rømer til FødevareWatch for et år siden.

Dengang udgjorde eksporten ca. 25 pct. af hele Naturfrisk forretning. Forventningen fra stifteren var, at det tal om nogle få år ville være steget 50 pct.

De vigtigste eksportmarkeder for øko-selskabet er Sverige, Tyskland og Holland. Særligt i Tyskland er det gået fremad for læskedrik-selskabet, som i 2015 indgik en aftale med en af landets førende supermarkedskæder inden for økologi Bio Company.

Herudover sælges produkterne bl.a. Japan, Kina, Rusland og lande i Sydeuropa. Men det skal ikke stoppe her, fortalte Niels Rømer:

"Vi vil gerne mod USA og Australien. Vi er der ikke endnu, men vi har fået kontakter dertil. Det samme i Sydafrika, hvor vi har en meget interesseret kontakt."

"Det er selvfølgelig et stort marked (USA, red.), men vores produkter ville også passe rigtig godt ind derovre. Både designmæssigt og smagsmæssigt tror jeg, de ville gå lige ind på det marked. Vi har tit haft nogle, der har henvendt sig, men der er ofte barrierer med papirarbejde osv. Men nu tror jeg, vi er klar til det."

FødevareWatch har uden held forsøgt at få en kommentar fra Niels Rømer.

Tysk succes giver Naturfrisk nye eksportdrømme

Grøn kapitalfond køber sig ind i kendt fynsk bryggeri

Ørbæk Bryggeri vil sælge øko-sodavand til amerikanerne

Økologisk chokoladeproducent skifter navn

Naturfrisk flyver derudad på eksportmarkederne

Ørbæk Bryggeri bruser over på bundlinjen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også