Coca-Cola investerer milliarder i nyt juicesats

Drikkevarekoncernen sender en 11-cifret check i retningen af indiske landmænd. Det skal hjælpe med at ekspandere selskabets juiceplaner.
Foto: Polfoto/Arkiv
Foto: Polfoto/Arkiv

Coca-Cola har i årtier været kendt for sin sodavand, men den amerikanske drikkevarekoncern er i de seneste år blevet mere og mere bevidste om, at porteføljen i fremtiden skal suppleres med læskedrikke med lidt eller ingen sukker.

Nu har Coca-Cola taget et stort skridt i den retning ved at give tilsagn om, at selskabet i de kommende fem år vil bidrage med 1,7 mia. dollars, ca. 11,2 mia. kr., til Indiens landets agroindustri.

Det skriver branchemediet Beverage Daily, der beretter, at investeringen i høj grad skal hjælpe Coca-Cola til at skabe en effektiv juiceproduktion med adgang til de indiske bønders frugtkoncentrat og frugtpulp.

"Vi har allerede udvidet vores Minute Maid-juice (Coca-Cola brand, red.) fra én variant i 2007 til 11 varianter i 2017, og hvis vi realiserer vores ambitioner for porteføljen om at blive et totalt drikkevareselskab, er vi nødt til at investere i landbrugets økosystem," siger Krishnakumar, der er chef for Coca-Colas afdeling i Sydvestasien.

Investeringen sker i samarbejde med Coca-Colas aftapningspartnere, frugtleverandører og forarbejdningsvirksomheder i Indien og kommer angiveligt til at involvere ca. 200.000 farmere.

Coca-Cola vil have en større slurk af markedet uden brus

Coca-Cola vil gøre indisk mangodrik til milliardbrand

Dansk læskedriksfirma henter inspiration hos Nike og Porsche i ny strategi

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også