Carlsberg slår Arla som topscorer i international medieomtale 

En ny undersøgelse viser, at de to store koncerner duellerer om mest omtale uden for landets grænser.
Foto: Carlsberg
Foto: Carlsberg

Carlsberg og Arla er ikke overraskende de to danske fødevarevirksomheder inden for FMCG, som har høstet mest medieomtale ude i verden det seneste år.

Det viser en ny undersøgelse fra analysevirksomheden Meltwater, der har analyseret international omtale af nogle af de største fødevarevirksomheder inden for FMCG.

"Det seneste år er Carlsberg omtalt i godt 42.000 internationale artikler, mens Arla blev omtalt ca. 32.000 gange. De klarer sig dermed markant bedre end andre danske fødevarevirksomheder. Til sammenligning er Danish Crown, som ligger på tredjepladsen, omtalt knap 3.000 gange. Det vidner om, at Arla og Carlsbergs brands står stærkt i udlandet," siger Christian Pedersen, direktør i Meltwater Danmark, i en pressemeddelelse. 

Mængden af omtale af de store danske fødevarevirksomheder i udenlandske medier varierer dog fra land til land. For selvom Carlsberg opnår mest medieomtale på verdensplan, betyder det ikke, at de dominerer mediedækningen i alle lande. I USA, hvor fødevarevirksomhederne samlet set er omtalt flest gange, vinder Arla på antallet af omtaler. 

Her står Arla for 60 pct. af omtalerne af de to store fødevarevirksomheder, og også i Kina er Arla foran Carlsberg på omtale. Mejerikoncernen er det seneste år omtalt 4.000 gange i det folkerige land mod øst. Til gengæld klarer Carlsberg sig bedst i Rusland, hvor hele 94 pct. af artiklerne om de to fødevareselskaber omhandler Carlsberg. 

I top fem over lande, der har omtalt Arla og Carlsberg flest gange, finder man således USA, Storbritannien, Tyskland og Sverige på begge lister. Mens Kina ender på en andenplads hos Arla er stormagten dog ikke at finde på Carlsbergs top fem. Her indtager Vietnam i stedet en plads i top fem over lande, der har omtalt Carlsberg flest gange. 

"USA, Storbritannien, Tyskland og Sverige er blandt de lande, der bidrager med mest omtale af danske fødevarevirksomheder. Det er ikke så overraskende. Det skyldes blandt andet, at netop disse lande er på toppen af listen over de lande, de største fødevarevirksomheder eksporterer mest til. Derudover er flere af landene også er vores nabolande, hvilket også har en effekt på antallet af omtaler," siger Christian Pedersen.

Arla er fødevarebranchens mest værdifulde brand

Færre drømmer om et job i fødevarebranchen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også