Coca-Colas nye topchef, James Quincey, vil have sodavandsgiganten til at investere flere penge i startup-virksomheder for at sprede risikoen til sundere drikkevarer og nye trends.
Det skriver Financial Times.
Ifølge den nye topchef, som overtog topchefjobbet sidste måned, efter 20 år i firmaet, er der for meget fokus på brandet.
"Det var nok kulturelt uacceptabelt internt at sige, at Coca-Cola ikke var det foretrukne brand, og at den kultur begrænser vækst i andre kategorier. Friheden ved at skære igennem den kulturelle barriere giver os muligheden for at fokusere mere på, hvad forbrugerne gør," siger James Quincey til Financial Times.
Topchefen vil derfor øge investeringerne over den niveau som forgængeren Muhtar Kent, havde lagt. Han opbyggede eller investerede i 42 brands de seneste 10 år. Coca-Cola, Sprite og Fanta står dog fortsat for 72 pct. af den globale volumen.
Det har længe været en kritik af Coca-Cola, at det ikke har spredt sine investeringer tilstrækkeligt, hvilket afspejles i den relativt beskedne stigning i markedsværdien på 13 pct. de sidste fem år. Til sammenligning har ærkerivalerne hos Pepsi set aktiekursen stige med 69 pct., hvilket er på linje med S&P500.
"Coca-Cola har altid været selskabets hjerteblod, men det kan blive større end det," siger Cola-topchefen til Financial Times.
Coca-Cola i stor fyringsrunde
Coca-Cola tager livet af Life i Storbritannien
Greenpeace angriber Coca-Cola for 100 milliarder flasker
Flaskevand er nu mere populært end sodavand i USA