Carlsberg-direktør: Strategiplanen begynder at virke

Bryggeriets koncernchef Cees 't Hart er tilfreds med, at strategiplanen Sail '22 begynder at give pote. Bl.a. går premium-salget støt frem.
Foto: /ritzau/Carsten Bundgaard
Foto: /ritzau/Carsten Bundgaard
AF RITZAU FINANS

Selv om Carlsbergs strategiplan - Sail '22 - er flerårig, så begynder Carlsberg at se effekterne af den.

Det siger koncernchef Cees 't Hart til Ritzau Finans efter bryggerigruppens kvartalsopdatering for første kvartal, som han også er ganske tilfreds med forløbet af.

"Vi leverede, som vi havde planlagt og bekræftede forventningerne - det er godt," siger han og fremhæver, at de tal, der er, er pæne.

Carlsberg leverede en organisk vækst på 4 pct. i omsætningen og 4 pct. positiv udvikling i pris/mix.

Af de hovedpunkter, der er i Sail '22, vurderer han, at flere allerede begynder at vise sig, og at man allerede nu kan se en positiv effekt af, at der, hvor Carlsberg satser og sætter penge bag, der kommer væksten.

"Vi har sagt, vi vil fokusere på kernemærkerne, og et af dem er Carlsberg og et andet Tuborg," pointerer han.

Carlsberg-mærket vokser 8 pct. i kvartalet og overhaler i vækst Tuborg, der er ramt af problemer i Indien, hvor salget i mængder falder 20 pct. grundet ny lovgivning. Men ellers vokser Tuborg-mærket også pænt, og rapporteret er der trods de indiske problemer en vækst på 1 pct.

Carlsberg har også erklæret at ville satse på specialøl (craft), og også det giver resultater.

"Vores sats på craft kan eksemplificeres ved den vækst på 25 pct., som Grimbergen-mærket oplever i kvartalet," siger han.

Et andet hovedområde i strategien, som allerede nu viser resultater, er alkoholfri øl.

"Det sats har givet resultater, hvor vi har gjort det," påpeger han.

Det er primært i Norden. I Norden vokser NAB-øllen Nordic med mere end 20 pct.

Premiumisation virker

Carlsberg er også med på den globale trend, hvor forbrugerne går mod at drikke mindre, men dyrere øl - det der kaldes "premiumisation".

På spørgsmålet, om det virker på alle markeder, svarer han:

"Det sats virker alle steder i vores lande," siger han, omend det for øjeblikket ikke viser resultater i Indien grundet lovgivningsmæssige udfordringer.

Cees 't Hart vil dog gerne medgive, at der er markeder, hvor Carlsberg arbejder på at få satset til at virke bedre.

Finansiering kører som planlagt

Det program - Funding the Journey - der skal finansiere Sail '22, kører også som planlagt.

Det sagde CFO i Carlsberg, Heine Dalsgaard, på koncernens telekonference tidligere torsdag:

"Vi venter fortsat at levere, som vi har lovet godt 50 pct. af programmet i 2017."

I kvartalsopdateringen blev det oplyst, at Carlsberg i kvartalet har solgt nogle flere aktiver. Der er solgt bryggeriaktiviteter i Uzbekistan, en ejerandel på 23 pct. af et bryggeri Rumænien, ejerandelen på 30 pct. af en russisk maltproducent, og desuden har Carlsberg afhændet den tyske engrosforretning Nordic Getränke.

"Vi arbejder videre med nogle andre mulige frasalg, sagde Heine Dalsgaard.

På telekonference oplyste han, at første kvartals frasalg har en kontanteffekt på 200-300 mio. kr.

Carlsberg har tidligere sagt, at 25 pct. af programmet vil være gennemført i 2016, omkring 50 pct. mere i 2017 og de resterende 25 pct. i 2018.

Der var gode fremskridt i Funding the Journey i 2016, hvor programmet opnåede fordele svarende til cirka 0,5 mia. kr.

Programmet ventes, når det er fuldt implementeret, at give fordele på i alt 1,5-2,0 mia. kr. frem til 2018, hvoraf cirka halvdelen vil blive geninvesteret i Sail '22-initiativer.

Omfattende indisk alkoholforbud rammer Carlsbergs salg

Carlsberg-chef ser fortsat faldende mængder i svært læseligt Rusland

Carlsberg løftet af Østeuropa i første kvartal

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også