Der er blevet solgt flere Heineken-øl i Asien og Nord- og Sydamerika i sensommeren og starten af efteråret, hvilket er den primære årsag til fremgang hos det hollandske bryggeri i tredje kvartal.
Bryggerikæmpen, der er storkonkurrent til Carlsberg, kunne således mønstre en salgsvækst på 2 pct. i juli, august og september. Det viser salgstal, som er offentliggjort onsdag morgen.
Salget er dermed bedre end ventet, da aktieanalytikere adspurgt af Bloomberg havde regnet med en vækst på 1,4 pct.
I Europa var væksten på 0,6 pct. i tredje kvartal, hvilket er drevet af gode takter i Spanien, Holland, Frankrig og Italien, mens der var tilbagegang i Storbritannien, Rumænien og Østrig.
På det asiatiske kontinent var væksten derimod på hele 15,1 pct., hvilket var drevet af stor fremgang i Vietnam og Cambodja.
Det er dog ikke fremgang over hele linjen. I regionen Afrika, Mellemøsten og Østeuropa, der blandt andet tæller det russiske marked, hvor Carlsberg har haft store kvaler de seneste år, faldt salget på organisk vis med 3,6 pct. i tredje kvartal.
"Der var en svag volumentrend i Rusland, Egypten og Congo," skriver Heineken.
I regionen Americas, som tæller Nord- og Sydamerika, var væksten på 3 pct. som følge af fremgang i Mexico og Caribien, hvilket dog ikke er så interessant set med Carlsberg-briller, da bryggeriet ikke er på disse markeder.
Carlsberg kommer med salgstal for tredje kvartal 9. november. Bryggeriet er gået over til kun at offentliggøre regnskaber to gange årligt.
/ritzau/FINANS
Heineken satser på premium øl for at hapse markedsandele
Kontroversiel fodboldtræner bliver Heinekens frontfigur
Mikkeller og Carlsbergs parforhold blomstrer – de er sågar 'flyttet sammen'
Skal Carlsberg være verdens største specialbryggeri?