Tuborg-chef: Vi vil være mere for musikken og gerne på flere festivaler

Der skal serveres mere Tuborg, når danskerne lytter til livemusik, mener marketingchef, der også gerne vil være til stede på endnu flere musikfestivaler.
Foto: Jan Grarup
Foto: Jan Grarup
AF RITZAU FINANS

Tuborg vil være mere for musikken - både nu og i fremtiden. Og Tuborg vil samtidig gerne være til stede på endnu flere festivaler, end tilfældet er i dag.

Det siger marketingchef for Tuborg Christian Svejgaard i et interview med Ritzau Finans.

Tuborg Musik er netop en af de tre søjler, som Tuborgs strategi, der blev lanceret for ti måneder siden, hviler på.

"Vi har gjort meget for musikken i 30 år. Det har vi sat mere fart på i år (med den nye strategi, red.), og der kommer mere fart på i 2017," slår Christian Svejgaard fast.

Han understreger, at Tuborg Musik er, hvad der kaldes et "kernebrand", da musik er et godt sted at "få fat i" unge. Tuborg Musik kaldes samtidig rekrutteringssøjlen i Tuborg-strategien og retter sig mod aldersgruppen 18-29 år.

"En historie på 30 år, som vi har i Tuborg Musik, giver os en høj troværdighed," siger marketingchefen.

Gerne flere festivaler

Tuborg har hovedparten af musikfestivalerne i Danmark. Lige fra flagskibet Roskilde Festival over Northside i Aarhus og Tinderbox i Odense til musikevents som Haze over Haarum i Harboøre.

"Vi rammer cirka 550.000 mennesker hvert år på festivaler," oplyser Christian Svejgaard, men tilføjer:

"Vi vil gerne have flere ud at høre mere musik og forhåbentlig drikke en kold Tuborg."

Selv om Tuborg sidder tungt på festivalerne, vil Christian Svejgaard gerne have flere.

"Der er et par stykker til, som vi gerne vil have fat i, siger han uden at nævne navne."

Smuk Fest i Skanderborg er en af de store festivaler, som Tuborg ikke sidder på. Ifølge Tuborg-chefen kommer der 35-40.000 mennesker på Skanderborg, og gennemsnitsalderen er 34 år, mens den på Roskilde Festival er 23 år og således mere er Tuborgs målgruppe.

"Vi vil hellere være på Roskilde end i Skanderborg," slår han fast, men lidt kækt tilføjer han:

"Vi vil gerne have alle festivaler, hvis vi kunne - vi er hele Danmarks Tuborg."

Han erkender dog, at når det handler om de fem største, er Tuborg godt med. Som hele Danmarks Tuborg er Tuborg Musik ikke for fine til at være nogle steder:

"Vi kan være smarte på Roskilde, men også i øjenhøjde på mindre festivaler."

Det er til gengæld måske ikke muligt at sætte sig på alle festivaler, da penge ikke er til stede i overflod.

"Det er klart, at der er et budget, der skal hænge sammen for vores sponsorafdeling, mens jeg skal sælge øl," siger Christian Svejgaard.

Grøn koncert

En anden væsentlig aktivitet for Tuborg Musik er Grøn Koncert, som Tuborg har lavet i mere end 30 år.

"Den er også vigtig, for en undersøgelse viser, at har du været på Grøn Koncert, er der 15 pct. større chance for, at du drikker en Tuborg bagefter," oplyser marketingchefen.

Om tilskyndelsen til at drikke Tuborg-produkter efter festivaler er af samme størrelse vides ikke.

"Vi har kun gjort undersøgelsen på Grøn Koncert, der kun varer en dag, mens en Roskilde Festival måske er 10 dages camping," oplyser Christian Svejgaard.

Tuborg sætter fart på væksten

Mikkeller og Carlsbergs parforhold blomstrer – de er sågar 'flyttet sammen'

Carlsberg ærgrer sig over sen økologisk lancering

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også