FødevareWatch

Carlsberg indgår samarbejde med global energikæmpe

Fra efteråret skal det danske bryggeri stå for at distribuere produkter fra en af verdens førende energidrikke. Aftalen betyder, at Carlsberg for alvor kan begynde at true Red Bulls dominans.

Carlsberg har landet en aftale med et af verdens største energimærker inden for drikkevarer, Monster Beverage Corporations. | Foto: monsterenergy.com

Carlsberg har landet en aftale med et af verdens største energimærker inden for drikkevarer, Monster Beverage Corporations.

Aftaler betyder, at bryggeriet fra 1. september 2016 overtager distributionen af milliardselskabets produkter i hele Danmark. Dermed udvider bryggeriet sin portefølje med et af verdens største energimærker.

Det har hidtil været selskabet Hansen & Co., som stod for distributionen. Hvorfor det amerikanske selskab har valgt at skifte partner skyldes blandt andet, at amerikanerne er interesserede i at blive større inden for salget i on-trade, der dækker over salgskanaler som barer og restauranter:

"Carlsberg er forholdsvis store både i off-trade (salg i butikker, kiosker o.l., red) og on-trade, og som det er lige nu, sælger Monster ikke i on-trade. Carlsberg skulle bl.a. derfor gerne kunne sælge dem ude i on-trade kanalerne i Danmark, da kunderne allerede efterspørger Monster," siger Mark Kenny Petersen til FødevareWatch. Han begyndte 1. maj i en nyoprettet stilling som Commercial Manager for Energy i afdelingen for Marketing Soft Drinks hos Carlsberg og kommer til at stå for distributionsaftalen i Danmark.

Monster Beverage Corporation omsatte for 2,72 mia. dollars i 2015, svarende til 17 mia. kr. Carlsberg er allerede ansvarlig for produktion, distribution og salg af Coca-Colas varemærker i hele Danmark.

Et marked i vild vækst

Ifølge tal fra analysevirksomheden Nielsen, er energikategorien vokset med 12,8 pct. i værdi de sidste 12 måneder i Danmark. I samme periode har Monster Energy haft en værdiandel på 14 pct. af markedet, og er vokset med 14,2 pct. de seneste 12 måneder målt på værdi i Danmark.

"Det er den tredjestørste kategori, der vækster allermest i forhold til øl, sodavand, vand og endda specialøl. Det er en yderst interessant kategori, hvor Carlsberg endnu ikke har været en stor spiller, men bliver det nu," lyder det fra Mark Kenny Petersen.

Carlsberg distribuerer allerede energimærket Burn i Danmark, og med den nye aftale bliver bryggeriet den næststørste spiller på energimarkedet i Danmark, tilføjer han:

"Det vil sige, at vi kommer til at slå nummer tre i markedet og bliver den største konkurrent til nummer ét i Danmark, imens vi fastholder Monsters og Burns styrker."

Er der afsat ressourcer til, at man kan lykkedes med at slå Red Bull på det danske marked?

"I USA er Monster det største energimærke, der findes. Det er ikke bare vokset markant de senere år, det har også distanceret sig til Red Bull, så jeg kan ikke se, hvorfor man ikke vil kunne lykkedes med den samme marketingstrategi her i Danmark eller Europa," svarer Mark Kenny Petersen.

Carlsberg har ikke ønsket at oplyse, hvad det har kostet bryggeriet at få fingrene i distributionsaftalen.

Carlsberg køber græsk bryggeri

Carlsbergs store Indien-ambition: ”Vi skal være nummer to”

Øko-salget buldrer i Carlsberg

Unibrew vil udvide markedsandel med Peps

Mere fra FødevareWatch

Højere omkostninger rammer Danish Crown på indtjeningen i halvåret

Halvårsregnskabet for kødkoncernen viser fremgang på toplinjen, mens indtjeningen falder som følge af dyrere energi, transport og emballage. Salgsfokus er rettet på omstilling væk fra Kina og mere afsætning i Europa og markeder som USA og Japan. Fokus på flere plantebaserede produkter.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier