FødevareWatch

AB Inbev klarede sig bedre end markedet i Kina

En af Carlsbergs store konkurrenter i Kina har klaret sig bedre end konkurrenterne, viser en ny kvartalsmelding.

Anheuser-Busch InBevs (AB Inbev) adm. direktør, Carlos Brito. Foto: AB InBev/ PR

Verdens største ølkoncern, AB Inbev, klarede sig bedre end markedet på det kinesiske marked i første kvartal. Og det er nok det marked, hvor koncernen er mest i direkte konkurrence med Carlsberg. AB Inbevs største markeder er Nord- og Sydamerika, der tegner for over 60 pct. af de solgte ølmængder.

Det fremgår af kvartalsmeldingen for årets første kvartal.

Mængderne er under pres og bryggeriet skønner, at de faldt med 4 pct. i kvartalet.

Selv oplevede AB Inbev "kun" et fald på 1,1 pct. , hvilket forklares med fokus på premiumgrupperne, Core Plus, Premium og Super Premium.

AB Inbev indgik i 2015 en købsaftale med verdens dengang næststørste bryggerikoncern, Sabmiller. Aftalen kommer til at betyde, at de to bryggerier skal frasælge en række ølmærker rundt om i verden for ikke at komme i karambolage med de lokale konkurrencemyndigheder.

Kina har været et af de lande, hvor Sabmiller bl.a. har været tvunget til at frasælge sine aktieandele bryggeriet China Resources Snow Breweries Limited på 49 pct., og dermed opgive sit ejerskab over verdens bedstsælgende ølmærke.

Officielt: Bryggerigigant sælger kinesisk øl-stjerne

Klausul kan sende verdens bedst sælgende øl i armene på Carlsberg

Verdens største bryggerikoncern lukkede 2015 i skuffende stil

Japansk bryggeri afviser rygter om milliardkøb af ølmærker

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier