Kinesisk nytår giver Heineken overraskende flot salg i Asien

Heineken har haft godt gang i ølsalget i første kvartal. Særligt er væksten drevet af udviklingen i Asien og Latinamerika.
Foto: Sang Tan/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Sang Tan/AP/POLFOTO/arkiv
AF RITZAU FINANS

Hollandske Heineken har haft godt gang i ølsalget i første kvartal særligt drevet af vækst i Asien og Latinamerika.

I første kvartal landede bryggeriet en organisk vækst i ølvolumen på 7 pct., hvilket er over dobbelt så meget som den vækst på 2,4 pct., der var ventet af analytikerne ifølge Bloomberg News.

Få adgang til alle FødevareWatch-nyheder - HER!

I Asien stormede volumen frem med 23 pct. mod analytikernes estimater på 4,5 pct. Ifølge Heineken var det særligt fejringen af de kinesiske og vietnamesiske nytår, der satte gang i salget. Væksten i USA landede på 8,2 pct. mod de 5 pct., som analytikerne havde sat næsen op efter.

Nettoresultatet var imidlertid umiddelbart mere end halveret til 265 mio. euro i forhold til samme periode året, hvor Heineken landede et nettoresultat på 579 mio. euro. Nettoresultatet i første kvartal sidste år var dog positivt påvirket med 379 mio. euro som følge af et frasalg af en pakkeenhed i Mexico.

På trods af de positive resultater fastholder bryggeriet dog sine forventningerne til 2016.

Investorerne sender kun lige aktien op med 0,1 pct. til 83,26 euro

Carlsberg poster 40 mio. kr. i Tuborg-fremstød i Vietnam

Øl-eventyr kan drukne i sin egen succes

Heineken laver særaftale med Nordens største karneval

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter