Hollandske Heineken har haft godt gang i ølsalget i første kvartal særligt drevet af vækst i Asien og Latinamerika.
I første kvartal landede bryggeriet en organisk vækst i ølvolumen på 7 pct., hvilket er over dobbelt så meget som den vækst på 2,4 pct., der var ventet af analytikerne ifølge Bloomberg News.
Få adgang til alle FødevareWatch-nyheder - HER!
I Asien stormede volumen frem med 23 pct. mod analytikernes estimater på 4,5 pct. Ifølge Heineken var det særligt fejringen af de kinesiske og vietnamesiske nytår, der satte gang i salget. Væksten i USA landede på 8,2 pct. mod de 5 pct., som analytikerne havde sat næsen op efter.
Nettoresultatet var imidlertid umiddelbart mere end halveret til 265 mio. euro i forhold til samme periode året, hvor Heineken landede et nettoresultat på 579 mio. euro. Nettoresultatet i første kvartal sidste år var dog positivt påvirket med 379 mio. euro som følge af et frasalg af en pakkeenhed i Mexico.
På trods af de positive resultater fastholder bryggeriet dog sine forventningerne til 2016.
Investorerne sender kun lige aktien op med 0,1 pct. til 83,26 euro
Carlsberg poster 40 mio. kr. i Tuborg-fremstød i Vietnam
Øl-eventyr kan drukne i sin egen succes
Heineken laver særaftale med Nordens største karneval