Der er gang i de ølhaner, som sender specialøl i de danske forbrugeres glas, og efter tilbagegang i det samlede ølsalg målt på volumen siden 2007 var 2014 året, hvor udviklingen vendte og der igen blev solgt øl, skriver Børsen.
"Det er et segment, der i den grad har fået rigtig meget fart på. Det er ikke nogen hemmelighed, at ølsalget har været faldende i Danmark de sidste mange, mange år, men de sidste to år er markedet stagneret, og det skyldes udelukkende, at der har været en ekstremt stigende interesse for specialøl fra forbrugerne," siger Lars Mejlgaard , marketingchef for øl i Royal Unibrew, til avisen. Bryggerikoncernen har i perioden september 2015 til februar 2016 noteret en stigning i salget af specialøl på otte pct.
Humlepriser kan erstatte lys amerikaner med mørk belgier
I Carlsberg udgør salget af specialøl i dag 18 pct. af det danske ølsalg, og det forventer man vil vokse, så specialøllene i 2020 vil udgøre 30 pct. af salget, fortæller brygmester i Husbryggeriet Jacobsen, Morten Ibsen, til Børsen.
Henrik Brandt: Øko- og mikroøl har givet Royal danske vinger
Tuborg solgte 30 pct. bedre end Carlsberg i 2015
Øko-salget buldrer i Carlsberg
Carlsberg-direktør: Så meget vil økomarkedet vokse