Royal Unibrew indgår nyt samarbejde med Tivoli

De to partnere siden 2009 udvider samarbejdet, og forlystelsesparken er nu klar med tre Tivoli-øl, der skal sælges i og uden for den gamle københavnske have.
Foto: /Ritzau Scanpix/Thomas Borberg
Foto: /Ritzau Scanpix/Thomas Borberg
AF RITZAU FINANS

Hvis man slingrer ud af Tivoli kan det i år have flere årsager. Én kan være en for voldsom tur for balancenerven i en af den gamle haves forlystelser - en anden kan være, at man har fået for mange af de nye Tivoli-øl, der er med til at skyde sæsonen 2016 i gang, som starter 6. april.

Tivoli har indgået et samarbejde med Royal Unibrew, som man har haft en samarbejdsaftale med siden 2009, om tre nye specialøl, som skal sælges i forlystelseshaven - men som også skal eksporteres til de lande, som Unibrew i forvejen sælger sine øl til.

"Vi synes, at vi har nogle produkter i haven, som sagtens kan gå med øldelen: vi har bier, blomster, honning, gartnere og kokke. Vi skulle måske allerede have været hoppet på gourmetbølgen for et par år siden. Men vi gør det nu, fordi vores gæster efterspørger gode øl," siger Lars Liebst, direktør i Tivoli.

"Man kan sige, at det næsten giver sig selv, at vi nu også kommer til at lave øl sammen med Unibrew," siger Tivoli-direktøren til Ritzau Finans.

Ifølge Lars Liebst er der 300.000 bier i haven midt i København. Ud over honning skal de nye øl også smage af krydderier og rosenknopper dyrket i Tivoli.

De tre nye øl lanceres under navnet Tivoli Brew. Men Lars Liebst går ikke ud fra, at indtægterne fra ølsalget kan ses på bundlinjen med det samme.

Indtjening kan ses om et par år

"Hvad vi kommer til at tjene - ja, vi er nok lidt konservative. Vi sælger ikke noget, før bjørnen er skudt og pelset. I første omgang kan det forhåbentligt ses på vores brand, at vi kommer ud på nogle markeder, hvor vi ikke naturligt er i dag. Det er blandt andet i Fjernøsten, som Royal Unibrew i dag eksporterer til. Og om et par år håber jeg da også på, at man i den grad kan se det på vores bundlinje - men det bliver nok lidt ude i fremtiden," siger Tivolis administrerende direktør.

De tre nye øl kommer til at dække over en pilsnertype, en IPA og en amber ale. Carsten Nørland, direktør Royal Unibrew Nordic, siger i en pressemeddelelse, at man har store forventninger til Tivoli Brew.

"Tivoli er ikke bare en institution i dansk kultur og historie - det er også et verdenskendt brand. Derfor ser vi rigtig meget frem til at brygge og sælge craft beer under Tivoli Brew-navnet over hele verden," siger han.

Nomadebryggeri åbner stor øl- og madhal i København

Royal-CEO: Familieguldet er en interessant opkøbsmulighed

Royal Unibrew klar til at udfordre Kims på snack-markedet

Henrik Brandt: Øko- og mikroøl har givet Royal danske vinger

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter