Coca-Cola mister retten til sin flaske

Coca-Cola kan ikke registrere en flaskeform uden riller som et tredimensionelt varemærke, fordi den ansøgte flaskeform ligner de fleste andre flasker på markedet og dermed mangler særpræg.
Foto: John Bazemore/Ritzau
Foto: John Bazemore/Ritzau
AF HANS SØNDERBY CHRISTENSEN OG PATRICK GOERGEN

I en nyligt afsagt dom har Retten, som udgør en del af EU’s domstole, fastholdt en afgørelse, hvormed det er fastslået, at Coca-Cola ikke kan registrere en flaskeform uden riller som et tredimensionelt varemærke, uanset at flaskeformen er en videreudvikling af den velkendte og ikoniske Coca-Cola flaske med riller. Således har Retten fastslået, at den ansøgte flaskeform ikke adskiller sig tilstrækkeligt fra andre flaskeformer på markedet og dermed mangler det fornødne særpræg for at kunne registreres som et varemærke.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også

    Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

    Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

    For abonnenter