Størst er ikke altid bedst.
Understreget i 2015 hvor de to store spillere på sodavandsmarkedet Pepsico og Coca-Cola blev overgået af tredjehjulet Dr. Pepper Snapple Group. Den amerikanske læskedrikkoncern havde et fornemt 2015, hvor aktiekursen voksede med over 30 pct.
Mere beskedent var altså fremgangen hos Coca-Cola og Pepsico, som hævede sig med henholdsvis 1.9 pct. og 5.8 pct.
Dr. Pepper har i alt 31 produkter i sortimentet og er ligesom Pepsico og Coca-Cola begyndt at fokusere mere på produkter, der skal imødekomme den mere sundhedsbevidste vestlige befolkning. I sommeren 2015 opkøbte Dr. Pepper Snapple Group en markant aktiepost i selskabet BA Sports Nutrition.
Dr. Pepper betalte 20 mio. dollars (134 mio. kr.) for at sætte sig på 11,7 pct. af aktierne i BA Sports, der står bag sportdrikken af navnet BodyArmor SuperDrink, der er en væsentlig konkurrent til Pepsicos storsælgende sportsdrik Gatorade.
Læskedrikgiganter har stor succes med små dåser
Dr. Pepper investerer millioner i sportsdrik