Universiteter sætter specialøl på skemaet

To amerikanske universiteter tilbyder kurser, der fokuserer på økonomien bag at drive et specialbryggeri. Brancheorganisation er positiv.
Foto: Casper Dalhoff/Polfoto/Arkiv
Foto: Casper Dalhoff/Polfoto/Arkiv

Det amerikanske ølmarked har ændret sig markant de seneste ti år, hvor mikrobryggerierne har nappet betydelig andele fra de store koncerner.

Men populariteten har også øget konkurrencen, og det betyder, at man ikke længere kan nøjes med passion og en garage fuld af udstyr, hvis man vil tjene penge på specialøl.

Det kræver også sans for forretning, skriver nyhedsbureauet Associated Press, og derfor lancerer to amerikanske universiteter nu fag, der skal klæde eleverne på til at klare sig i ølbranchen.

Både University of Vermont og Portland State University har startet onlinekurser, der giver indblik i økonomien bag at drive et specialbryggeri. Målet er at gøre eleverne i stand til starte deres egen virksomhed eller at blive ansat på et bryggeri. Og det er en god ide, mener brancheorganisation Brewers Association.

"Efterspørgslen efter folk med stor viden om at brygge er steget, og det gælder også i forhold til forretningsdelen," siger cheføkonom Bart Watson til AP.

Ifølge Brewers Association er antallet af mikrobryggerier, eller craft breweries, steget fra 1.400 i 2005 til 4.000 i 2015.

Mjød hitter i USA - og i Danmark

Carlsberg-chef: Markedet for specialøl vil kun vokse mere

Verdenskendt ølbar lægger verdens største på is

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter