Det amerikanske ølmarked har ændret sig markant de seneste ti år, hvor mikrobryggerierne har nappet betydelig andele fra de store koncerner.
Men populariteten har også øget konkurrencen, og det betyder, at man ikke længere kan nøjes med passion og en garage fuld af udstyr, hvis man vil tjene penge på specialøl.
Det kræver også sans for forretning, skriver nyhedsbureauet Associated Press, og derfor lancerer to amerikanske universiteter nu fag, der skal klæde eleverne på til at klare sig i ølbranchen.
Både University of Vermont og Portland State University har startet onlinekurser, der giver indblik i økonomien bag at drive et specialbryggeri. Målet er at gøre eleverne i stand til starte deres egen virksomhed eller at blive ansat på et bryggeri. Og det er en god ide, mener brancheorganisation Brewers Association.
"Efterspørgslen efter folk med stor viden om at brygge er steget, og det gælder også i forhold til forretningsdelen," siger cheføkonom Bart Watson til AP.
Ifølge Brewers Association er antallet af mikrobryggerier, eller craft breweries, steget fra 1.400 i 2005 til 4.000 i 2015.
Mjød hitter i USA - og i Danmark
Carlsberg-chef: Markedet for specialøl vil kun vokse mere
Verdenskendt ølbar lægger verdens største på is