Den 140 år gamle vingrossist Kjær & Sommerfeldt tjener gode penge på engros- og detailsalg af vin og spiritus. Men som tiden er gået er Danmark blevet for lille et vinland til de ambitiøse bagmænd.
Derfor kigger adm. direktør Mads Steensgaard og bestyrelsen i Kjær & Sommerfeldt for øjeblikket på, om tiden er inde til, at man udvider forretningsområdet til også at være blandt andet det skandinaviske og nordtyske område, skriver Ritzau Finans ifølge Finans.dk.
"Det er en snak, vi har i vores bestyrelse i øjeblikket. Hvornår når vi toppen? Der tror vi ikke, at vi er nået endnu. Vi synes stadig, at der er masser af potentiale," siger Mads Steensgaard med henvisning til væksten i det danske vinmarked og tilføjer:
"Men det er klart, at der ikke er uanede mængder af vækst. Derfor sidder vi også og kigger på andre muligheder, og om vi kan bruge vores kompetencer i andre lande og i for eksempel andre segmenter."
Sidste år løftede Kjær & Sommerfeldt sit resultat efter skat med godt 1,9 mio. kr. til 5,8 mio. kr. Det kom blandt andet af en bruttofortjeneste, der steg med 3,2 mio. kr. til 30,5 mio. kr. Det er den hidtil største bruttofortjeneste i virksomheden, som siden 2008 har været ejet af Mads Steensgaard en gruppe ledende medarbejdere og de to eksterne investorer Henrik Pedersen og Niels Boel Sørensen. De købte i 2008 virksomheden, da ejerne i V&S Group blev solgt til Pernod Richard.
Egenkapitalen i Kjær & Sommerfeldt udgjorde ved udgangen af 2014 28,9 mio.kr.
Danske gourmetvirksomheder buldrer frem